Přijmeme-li dualismus vnějšího a vnitřního prostředí společnosti, okamžitě se dostaneme k úvahám o jejich relativním významu při určení její hodnoty, výkonnosti, vyhlídkách atd. - otázka, nakolik je důležitá schopnost managementu a ostatních pracovníků, reflektovaná ve vnitřním chodu společnosti, jejích systémech a ostatních charakteristikách vs. "přívětivost" odvětví a "makro" charakteristik (včetně těch technicko-sociálních).
Vnější prostředí
Zaměříme-li se na význam odvětví, můžeme pro ten nejobecnější pohled použít SCP schéma. To postuluje, že je to struktura odvětví (Structure), která determinuje chování jeho účastníků (Conduct) a následně jejich výkony (Performance). Co se týče struktury, její charakteristika zahrnuje vyjednávací sílu dodavatelů a odběratelů, to spolu s intenzitou konkurence, substituce a možný vstup nových hráčů do odvětví; význam a stav uvedených pěti hlavních faktorů se většinou mění během hlavních fází vývoje daného odvětví, většinou popisovaných jako fáze iniciační (vznik odvětví), růstová, saturace a stagnace, či pokles (zánik odvětví, či jeho transformace do odvětví nového - zde samozřejmě záleží na definici).
Vnitřní prostředí
Při pohledu na význam vnitřní charakteristiky firmy je dobré začít např. u jejího hodnotového řetězce:
- primární aktivity v závislosti na typu produkce/služby rozdělené na logistiku vstupů, výrobu, logistiku výstupů, marketing a prodej, servis a doprovodné služby;
- sekundární (podpůrné) aktivita rozdělené na firemní systémy a infrastrukturu, HR, technologie a ostatní zdroje.
Jiří Soustružník,
j.soustruznik@seznam.cz
Rozvedení tématu, praktické implikace a závěry budou k dispozici pro klienty Patria Plus v následujícím článku, který zveřejníme dnes v poledne.