Mozna je to trosku narocne cteni, zejmena pro ekonomy, ale tady mate challenge ...
Od BCPP je to dobra snaha, ale dulezite veci BCPP neovlivni. Jedine, co muze BCPP, je zmirnovat pozadavky ke kotaci. Ale ty uz jsou i tak na minimu, ktery zakon umoznuje. Co je potreba zmenit je nasledujici:
A) Flexibilni pravo obchodnich spolecnosti - je potreba, aby nase korporatni pravo nebylo tak rigidni jako je dnes. Je treba zcela opustit nebo alespon v teto fazi oslabit pomylenou koncepci zakladniho kapitalu, ktera nikomu neprospiva, kazdemu jen skodi (o cem vypovida zakladni kapital 1 miliarda ve spolecnosti? pouze o tom, ze tam kdysi nekdo vlozil takovou hodnotu ... ale uz to vubec nevypovida o tom, ce je ve spolecnosti nyni; napr. trzni kapitalizace spolecnosti je mnohem lepsi ukazatel). Pokud nebude zakladni kapital zcela zrusen, je treba ucinit alespon nasledujici: 1) je treba stanovit, ze ucinky zvyseni zakladniho kapitalu nastavaji uz rozhodnutim valne hromady (ci predstavenstva), tj. nikoli az zapisem do obchodniho rejstriku) ... to umozni vydat akcie hned po tom, co je urcena jejich upisovaci cena. Ona totiz trzni situace, a tedy cena akcie, muze byt za dva tydny, az se obchodni rejstrik raci vyjadrit, uplne jina ... a ktery investor zaplati predem za neco, co muze mit uplne jinou cenu, az mu to bude dodano?; 2) je treba stanovit, ze k vydani akcii postaci splaceni jmenovite hodnoty akcie, nikoli celeho emisniho kurzu ... jde o stejny problem jako vyse, investor dostane akcii az pote, co je vydana, a to nejaky cas trva ... kdyz uz zijeme ve stupidnim svete zakladniho kapitalu, tak at alespon investor plati predem za to, co skutecne tvori zakladni kapital, tj. za jmenovitou hodnotu, nikoli i za emisni azio, ktere se na zakladnim kapitalu vubec nepodili ... za emisni azio at zaplati, az kdyz je mu akcie dodana; 3) je treba umoznit vydavani ruznych trid akcii s ruznymi pravy (tj. nikoli jen kmenove a prioritni akcie) ... tak napr. vydani tridy akcii s omezenymi hlasovacimi pravy umozni udelat IPO, aniz by byla ztracena kontrola spolecnosti; 4) je treba odstranit vsechny pripady, kdy ucinky rozhodnuti organu spolecnosti jsou vazany na zapis do obchodniho rejstriku - v rejstriku by se mely informace pouze uverejnovat, nikoli podminovat jejich ucinnost zapisem v nem. Je uplne jedno, jestli rejstrik povedou soudy nebo nekdo jiny, protoze tam vzdycky budou sedet lidi, kteri jsou lini a kterym bude trvat minimalne par dni, nez neco zapisou. Pri IPO a jinych transakcich neni mozne cekat par dni, je treba mit ucinne rozhodnuti ihned; to by samozrejme ale melo byt doplneno prisnou odpovednosti, kdyz neni informace rejstriku ihned oznamena; 5) uprava v obchodnim zakoniku by z velke vetsiny mela byt pouze podpurna, tj. mela by se uplatnit jen tehdy, kdyz stanovy nebo jiny dokument spolecnosti neupravi pomery spolecnosti jinak. Tak napr. v USA je fuze spolecnosti upravena vicemene jednim ustanovenim, ostatni je ponechano na dohode fuzujicich spolecnosti. U nas to je takrka polovina obchodniho zakoniku ... Vseobecne je treba prestat kopirovat nefunkcni modely z Rakouska, Nemecka a Francie (doporucuju si na Google najit studii: La Porta a dalsi, Legal Determinants of External Finance). Aby se daly delat transakce efektivne, musi byt pravo jako off-road, ktery umozni dojet presne tam, kam clovek potrebuje, ne jako vlak, ktery jede jenom tam, kam to predtim nekdo shora naplanoval.
B) Funkcni evidence cennych papiru - neni mozne, aby SCP dokazalo zapsat nove akcie az za 14 pote, co dostane vsechny prislusne informace. Je treba odstranit zbytecnou byrokracii. Tady snad ma BCPP trosku moznosti neco ovlivnit, pokud evidence prejde na Univyc a ten bude flexibilni.
C) Spravna implementace Prospectus Directive - je treba spravne implementovat novou Prospectus Directive. Stavajici zakon implementuje pouze starou a to jeste spatne. Napr. nektere pozadavky na obsah prospektu jsou nesmyslne. V tomto smeru na tom alespon nejsme na stupni katastrofa.
D) Zavedeni funkcni odpovednosti za nespravny prospekt - zakladem efektivniho kapitaloveho trhu neni nezavisla Komise pro cenne papiry plna genialnich lidi, atd., ale efektivni moznost domoci se odskodneni (viz napr. Florencio Lopez-de-Silanes, A Survey of Securities Laws and Enforcement). Takova efektivni odpovednost u nas vubec neni. Kdo se bude totiz opravdu prat za svoje prava je prave poskozeny, nikoli nezavisly treti. Ale poskozenemu je k tomu treba dat dostatecne nastroje. Je treba zavest 1) objektivni odpovednost emitenta a upisovatelu za nespravny prospekt (s moznosti osvobozeni se, kdyz prokazi dostatecnou due diligence), 2) skupinove zaloby (tj. jeden poskozeny zaluje jmenem vsech poskozenych, aniz by bylo treba od tech ostatnich poskozenych nejake vyjadreni) a 3) tzv. contingency fees, tj. pravni zastupci poskozeneho dostanou cast vysouzene castky (tedy naklady celeho rizeni hradi pravnici ze svyho a dostanou odmenu, az kdyz se vyhraje; tim se umozni, aby se soudili i ti, kteri jinak na dlouhy spor nemaji). Ostatne totez plati v korporatnim pravu ohledne zalob na nahradu skody od managementu.
No a kdyz se tohle vsechno zavede, tak uvidite, jaky tady budeme mit hezky dynamicky a transparentni kapitalovy trh ...
pravnik/ekonom
Kdyby takhle uvazovali i ti, co pisou zakony ...
akcionar
Píšete pěkně.Radost z toho blaží mou duši.A obchodujete na burze?
euroakcionář