Následuje tisková zpráva ČEZPoptávka po elektřině z ČEZu na domácím trhu roste rychleji než spotřeba. ČEZ je opět v pozici hlavního poskytovatele podpůrných služeb české přenosové soustavy na příští 3 roky. Exporty do zahraničí budou zřejmě menší, ale zato mnohem výhodnější.
Společnost ČEZ počítá s tím, že na domácím trhu prodá v příštím roce více vlastní elektřiny než letos, uplatní se také významně více i při poskytování podpůrných služeb pro českou přenosovou soustavu a v důsledku toho sníží důraz na exporty elektřiny do zahraničí.
Domácí spotřeba elektřiny roste od roku 2002 průměrně o více než 2 % a tempo růstu se dále zrychluje. V prvním pololetí letošního roku se růst spotřeby elektřiny přiblížil dokonce hranici 3 %. Zájem domácích zákazníků o elektřinu ČEZ se přitom zvyšuje ještě rychleji než tuzemská spotřeba elektřiny. Ve velkoobchodní aukci na příští rok obchodníci poptali od ČEZ téměř o 2 TWh více než letošní rok.
ČEZ rovněž nedávno uspěl ve 3-leté aukci na poskytovatele podpůrných služeb pro operátora české přenosové soustavy - společnost ČEPS. Od roku 2005 se tak ČEZ vrací do pozice hlavního poskytovatele těchto služeb. Část výrobních kapacit společnosti proto bude sloužit nejen jako rezervní výkon pro regulaci provozu vlastních elektráren ČEZ, ale také k poskytování podpůrných služeb pro celou přenosovou soustavu ČR.
Úspěch ČEZ na domácím trhu je o to významnější, že český trh s elektřinou patří k nejvíce otevřeným trhům v Evropě s největší konkurencí. Dovoz elektřiny do ČR je bez omezení možný ze všech okolních zemí. Navíc 30 % výrobních kapacit je v rukou nezávislých výrobců a licenci k obchodování s elektřinou vlastní více než 160 obchodníků. Za úspěchem ČEZ stojí vhodná struktura nabízených produktů, zajímavé ceny a spolehlivost dodávek, které může ČEZ díky svému širokému portfoliu zdrojů garantovat.
„Uspokojit přednostně domácí poptávku po silové elektřině i podpůrných službách je pro nás hlavní prioritou. Počítáme s tím, že se nebude opakovat loňský rekord v množství vyvezené elektřiny“, říká Alan Svoboda, obchodní ředitel ČEZ. V loňském roce prodal ČEZ do zahraničí skoro 19 TWh. Bylo to dáno i mimořádnou situací na evropském trhu s elektřinou. Neplánované výpadky velkých zdrojů a nezvyklé sucho, které snížilo dostupnost vodních elektráren, způsobilo nevyváženost nabídky a poptávky v řadě zemí EU. „Loňská energetická krize se nejspíš nebude opakovat. Pro příští rok se při exportu elektřiny chceme namísto objemu zaměřit na plné využití cenového potenciálu a dosáhnout tak ještě lepších prodejních marží“, vysvětluje Alan Svoboda.