Finanční trhy v zásadě vždy tíhnou ke snaze oddělit od sebe finanční prostředky a jejich netrpělivé nebo nedisciplinované vlastníky. Čína je poslední dobou zářným příkladem. Můžeme poměrně směle prohlásit, že celý svět je zajedno v tom, kam se z dlouhodobého pohledu čínská ekonomika pohne. Letošní rok je proto ve světle tohoto názoru zklamáním – index MSCI China od ledna ztrácí cca 9 %. Na druhé straně – a v zájmu zachování objektivity – je však nutno dodat, že letošek je zklamáním pro téměř všechny hlavní indexy.
Podíváme-li se ale trochu více do minulosti, výše uvedený pesimismus trochu vadne – od začátku roku 2003 index MSCI China přidal celkem 66 %, zatímco S&P 500 v tom samém období posílil o 27 % a britský FTSE100 o 22 %. Deník „The Chinese People´s Daily“ dnes vyslovil předpověď čínského ministra průmyslu Bo Xilai, že k roku 2010 by objem čínského importu mohl dosáhnout 1 bilionu amerických dolarů. Ve svém vystoupení na „International Forum on the Common Development of China Economy and World Economy“ ten samý ministr oznámil očekávanou sumu letošních dovozů – 500 miliard dolarů. Na zemi, která je velmi často prezentována jako hrozba zbytku průmyslového světa, není průměrný roční růst importu o 15 % (za posledních 25 let) zrovna špatný. Mnoho společností (zejména těch „globálních“) by uvedená fakta mělo mít na paměti a považovat je za příležitost. Není proto asi překvapivé, že 400 z celkem 500 největších multinacionálních firem v Číně podle údajů místního Ministerstva průmyslu již investovalo – mezi nimi všechny hlavní automobilky a 90 % největších technologických společností.
Široký konsenzus a zisky však nejdou vždy ruku v ruce. Nikde nenajdeme lepší příklad než v segmentu automobilek – pokud si američtí výrobci aut myslí, že raketově rostoucí čínský trh bude tím světlem na konci tunelu, budou asi hluboce zklamáni. Magazín Barron´s si dovolil podotknout, že navzdory relativně nekvalitnímu servisu u některých prodejců v USA si japonská Toyota takový Ford Motor Company lidově řečeno „natírá na prsa“. Již dávno se Toyota stala (po Fordu) druhým největším výrobcem lehkých sportovních automobilů. Bez nutnosti uplácet své spotřebitele diskontními programy generuje Toyota ve Spojených státech 36 % svých tržeb (v Evropě je to 54 %). Letošní tržby Toyoty v USA rostou, zatímco Ford Motor Co. a General Motors ztrácí, výrobní závody Toyoty patří mezi tři nejefektivnější závody na světě...
Petr Žabža, Patria Direct
Zdroj: Tim Price, Ansbacher Wealth