Zentiva v pátek zveřejnila své konsolidované výsledky za 1. pololetí 2004 podle IFRS. Čistý zisk vzrostl o 33 % díky (i) lepším provozním výsledkům (tržby vzrostly o 8 %), (ii) klesajícím finančním nákladům jako důsledek splacení části dluhu Zentivy a (iii) nižší efektivní dani z příjmu (32,4 % vs. 36,3 % v 1. pololetí 2003).
Prodej farmaceutických výrobků stoupl díky solidnímu 10% nárůstu na českém trhu a expanzi v Polsku a Rusku (+148 % resp. +58 %). Na druhou stranu klesly tržby na Slovensku o 9 % v souladu s celým trhem, který nabral sestupný směr po reformě financování léčiv na konci roku 2003. Vlivem zaměření Zentivy na aktivní propagaci značek s vysokou marží, přeorganizování svého portfolia na Slovensku a zvýšeného využití produkce API pro vlastní potřeby, hrubá marže za rok vzrostla na téměř 64 % z loňských 57 %. Nárůst byl nicméně kompenzován vyššími marketingovými a administrativními náklady spojenými především s penetrací na polském a ruském trhu a EBIT marže zůstala tudíž na nezměněných 25 %.
Společnost očekává v ČR a na Slovensku růst tržeb za 2. pololetí 2004 v souladu s trhem a v Rusku a Polsku rychlejší než trh. Marže společnosti pravděpodobně klesnou v 2. pololetí 2004 v důsledku sezónnosti ve struktuře produkce. Capex bude představovat asi 7 % tržeb za rok 2004, což je nárůst z 1. pololetí 2004, kdy dosáhl 5,5 %.
CZK mil. H1 2004 H1 2003 změna
Celkové tržby 5,188 4,785 8,4 %
Hrubá marže 3,310 2,712 22,0 %
EBIT 1,311 1,206 8,7 %
Zisk před daní 1,209 917 31,9 %
Čistý zisk 753 564 33,4 %
Jan Hájek, Patria Finance