Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Trocha pokory by možná neškodila ...

Trocha pokory by možná neškodila ...

16.6.2004 14:27
Autor: 

Je mi jasné, že níže uvedená slova možná vzbudí vlnu nevole mezi příznivci předsedy americké centrální banky Fed Alana Greenspana. Nelze se jim ale bohužel vyhnout, rozhodně ne ve světle jeho posledního (včerejšího) vystoupení před bankovní komisí amerického senátu. Například:

* "Výkonnost americké ekonomiky byla nejzářivější v posledních několika letech..."

* "Ekonomické kroky zaměřené na zvýšení flexibility trhu měly na této výkonnosti lví podil..."

* ".. během posledních 25 let se vládním ekonomům podařilo eliminovat nebezpečné inflační tlaky a současně se vypořádat s masivním propadem akciového trhu, ohromující bublinou finančních aktiv a sérií likviditních krizí. Tyto události nás nikterak neodvrátily od snahy dosáhnout resp. od eventuálního dosažení cenové stability."

* "Naše snaha dosáhnout optimální efektivity v rozhodování a fungování Fedu, společně se snahou prohloubit sílu americké finanční infrastruktury pokračuje i nadále."

Vezmeme-li v úvahu, že Alan Greenspan tímto projevem de facto obhajoval svou nominaci na páté funkční období jako předseda centrální banky Fed, jistá míra retrospektivy byla velmi pravděpodobně nevyhnutelná. Je diskutabilní, zda Fed pod vedením velkého Alana skutečně dosáhl cenové stability - rozhodně ji ale nemá pod kontrolou nyní. Podle "jádrového" indikátoru růstu cenové hladiny se zvyšují spotřebitelské ceny ve Spojených státech na p.a. bázi o 2,9 %. Tato jádrová inflace předpokládá, že americký spotřebitel nejí, nevytápí své domy a kanceláře, neřídí automobily - jinými slovy je z celé rovnice vyjmuto velmi volatilní jídlo a energie. No, cena benzínu se za posledních 5 let zvýšila o 51 %, ceny vajíček (pro příklad) poskočily o 41 % (že by takový vaječný short-squeeze?). Jistě se však růst ceny neomezuje jen na jídlo a benzín - cena kabelové televize je o 41 % výše, lékařská péče je o 23 % dražší. A to jsme se ještě nedotkli takových cen nemovitostí (pokud chcete vidět centrální banku, která se opravdu obává inflace, jeďte se podívat do Velké Británie). "Nemanipulované" spotřebitelské ceny rostou o 5,1 % na roční bázi - pokud zde někdo chce dosahovat cenové stability, reálné úrokové sazby budou jen těžko moci být okolo -4 %.

Alan Greenspan byl a je hrdý na ekonomiku, která byla schopna "ustát" i šoky, jež by jinou - méně stabilní - ekonomiku stoprocentně vyhodily ze sedla. Skutečný test jeho schopností je ale podle všeho ještě před ním. Navigovat předluženou ekonomiku vodami zvyšujících se úrokových sazeb bude asi jiná práce než snižování sazeb ve světle pukající cenové bubliny finančních aktiv (navíc takové, která v tu dobu v zásadě ani nebyla rozpoznána). "Jestřábí" měnová politika je jistý způsob jak si udělat nepřátele, zejména ve volebním roce.

Na druhé straně je třeba uznat, že odolnost americké ekonomiky je právě ve světle všech šoků, kterými za poslední dobu prošla, opravdu ohromná. Je ale opět na posouzení, zda je tato odolnost způsobena prozíravými kroky centrální banky nebo univerzálními kvalitami Američanů jako takových. Já osobně si vsázím na druhou možnost.

Petr Žabža, Patria Direct


Váš názor
  • Dotaz
    17.6.2004 10:36

    Copak je to "univerzalni kvalita americana" z jeho podstaty? Dekuji
    Zvedavy
    • reseni
      17.6.2004 12:52

      To pochopite, az jednou v te zemi budete zit a zjistite, ze oni vnimaji k tomu, aby je resili jakoukoliv cestou a ne obchazeli. V Americe se vyznava pojem "constructive destruction" t.z. vse se sposterbuje az do konce k tomu, aby se mohlo zacit s necim jinym - lepsim. Zanik firem je nejlepsi zacatek pro nove firmy s novymi technologiemi. Pojem pravo na praci ma potom pochopitelne uplne jiny vyznam, nez mel v socialismu. Je to postaveno na jedne filozofii: "kdyz nemas dobry produkt o ktery je zajem, je to jen tvuj problem ane nikoho jineho a tudiz si nestezuj. USA ani vlada neni socialni ustav.
      Frank
      • Hodnoty
        20.6.2004 4:08

        Tyto nesporne hodnoty jsou prave ted ohrozeny. Predevsim hodnota nejvyssi a to je SVOBODA. To co se posledni dobou v USA deje pripomina totalitu.
        J Baltazar
      • Hodnoty
        20.6.2004 4:08

        Tyto nesporne hodnoty jsou prave ted ohrozeny. Predevsim hodnota nejvyssi a to je SVOBODA. To co se posledni dobou v USA deje pripomina totalitu.
        J Baltazar
      • Reseni II
        17.6.2004 13:59

        Můžete mít nejlepší pasivní radilokátor na světě a stejně neprodáte ani jeden. Můžete mít jednu z nejlepších domakracií v Evropě své doby a stejně vás obsadí mnohem větší soused s brutální diktaturou ... Čili řeči o nejlepších produktech a demokracii nechme snílkům a naivním hlupákům (z nichž někteří vyvěšovali v Kopřivnici tibetskou vlajku) a přiznejte si fakt, že prosperita velkých států není zdaleka jen o nejlepších produktech ...
        PaulC
        • 18.6.2004 13:13

          Možná je to tím, čím se na trhu definuje "nejlepší". To se obvykle definuje tím, že o to má někdo zájem a chce to koupit. Pokud to ode mě nikdo koupit nechce, tak je to totéž, jako že jsem nejlepší v plivání na osmičku. Pokud naopak stát brání tomu, aby se to prodalo, tak tu je problém ve státu. No, a hrozba invaze silnější diktatury.... doufám, že to nemá být důvod k zavádění diktatury i doma? ;-)
          ondra
          • Drobne nepresnosti
            21.6.2004 11:05

            Vezměme si jeden konkrétní příklad. Naše pasivní radilokátory jsou velice kvalitní výrobky o které je ve světě slušný zájem. Naše vláda udělí souhlas s jejich vývozem a podnik nakoupí materiál a zahájí výrobu. Tu přijde plačtivý dopis od ministra zahraničí jednoho nového velkého bratra. Co uděláme my ? Podniku odejmeme vývozní licenci (je to nejjednodušší, nic to nestojí, ať si podnik zajistí jinou výrobu, do které se mu bude určitě hodit nyní zbytečně nakoupený materiál ...) hlavně aby se na nás velký bratr škaredě nedíval (koneckonců bývalí velkokomouši, kteří jsou ve všech partajích, na to byli cvičeni a ve starých projevech stačí někdy vyměnit jen název velkého bratra - příště doporučuji projevy zobecnit). Takže pokud jste napsal, že pokud stát brání, aby se to prodalo, že je to problém ve státu, předpokládám, že víte, o kterém státu je řeč. Náš stát v meziválečných letech byl opravdu vzorovou demokracií (dokonce i kampeličky fungovaly a obce z jejich výnosů zvelebovaly obecní majetek). Bohužel osud malých států není v jejich rukou a nedělejme si iluze, že naše současné bezpečnostní záruky jsou perfektní (stejné státy nás už jednou nechaly pěkně ve štychu) a ve své době uzavírané bezpečnostní smlouvy vypadaly také velice dobře. A k vývoji u nás - pokud se situace rychle nezlepší (sociální situace mladých rodin - aby konečně vzrostl počet narozených dětí, korupce ve státní sféře (vč. vlády), tunelování), tak komunisté bohužel volby opravdu vyhrají. K demografické situaci u nás Vám doporučuji si přečíst článek v sobotní MF Dnes - při fertilitě 1,2 je poločas rozpadu populace již jen 32 let. Tedy děti dnes narozené mají "šanci" dožít se v bídě Česka s méně než 3 mil. obyvatel ...
            PaulC
            • .
              25.6.2004 12:48

              1. s tou demokracií za 1. republiky bych to neviděl až tak růžově 2. v roce 1800 v této zemi žilo nějakých 4-5 mil. lidí a řekl bych celkem v pohodě - nedomnívám se že by počet obyvatel nějak ovlivňoval bídu či bohatství, to spíš pracovitost ...
              Luba
              • ..
                28.6.2004 14:14

                A budete pracovat pilně jako včelička, aby jste uživil jednoho či dva důchodce včetně jejich zdravotní péče, kteří budou na Vás (předpokládám jako člověka odvádějícího daně) třebas připadat. Když se nad rokem 1800 jen trošku zamyslíte, tak třeba zjistíte, že tento počet obyvatel byl dosažen postupným vzestupem populace ...
                PaulC
            • Zcela s vámi souhlasím
              21.6.2004 21:53

              S jedinou výhradou: MY nejsme stát. Já jsem současnou vládu nevolil, do EU jsem vstoupit nechtěl a nikomu jsem prodej radarů nezakazoval. Takže se - s dovolením - ohrazuji proti termínu "my jsme jim něco zakázali". Já se od akcí současného státu - stejně jako spousta dalších lidí - zcela distancuji. Bohužel to musím platit, což mě poslední dobou štve víc a víc.
              ondra
Aktuální komentáře
13.12.2017
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  
9:28V areálu v Záluží hořelo, Unipetrol omezil provoz

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data