komentář doplněn
Hospodaření státního rozpočtu za leden až květen 2004 skončilo schodkem ve výši 45,4 mld. Kč, když podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu výše 289,4 mld.. Kč a výdaje byly čerpány v objemu 334,8 mld. Kč.
Ve srovnání s výsledky za leden až duben (schodek –38,1 mld.. Kč) se v průběhu měsíce května schodek státního rozpočtu zvýšil o 7,3 mld. Kč.
Za 5 měsíců letošního roku vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 289,4 mld. Kč, tj. 38,4 % celoročního rozpočtu. Z toho daňové příjmy představují 150,0 mld. Kč (35,5 % rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 116,9 mld. Kč (40,0 % rozpočtu) a nedaňové a ostatní příjmy 22,5 mld. Kč (56,8 % rozpočtu). Meziročně celkové příjmy vzrostly o 36,3 mld. Kč, tj. o 14,3 %, z toho daňové příjmy o 16,1 mld. Kč, tj. o 12,0 %, příjmy z pojistného na sociální zabezpečení o 9,7 mld. Kč, tj. o 9,0 % a nedaňové a ostatní příjmy o 10,5 mld. Kč, tj. o 86,9 %.
Proti pětiměsíční alikvotě celoročního rozpočtu zaostávají celkové příjmy o 24,8 mld. Kč (ve stejném období roku 2003 činil výpadek –31,9 mld. Kč), z toho daňové příjmy o 25,9 mld. Kč (v roce 2003 o –27,2 mld. Kč) a pojistné na SZ o 4,9 mld. Kč (v roce 2003 o –7,6 mld. Kč), zatímco ostatní příjmy převyšují alikvotu o 6,0 mld. Kč (v roce 2003 byly nad alikvotou o 2,9 mld. Kč ).
Celkové výdaje státního rozpočtu byly ke konci května 2004 čerpány ve výši 334,8 mld. Kč, což představuje 38,5 % upraveného rozpočtu (ve stejném období m.r. to bylo 41,0 %). Proti rozpočtované alikvotě jsou tak o 27,4 mld. Kč nižší.
Nadprůměrné čerpání vykazují neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění – 16,8 mld. Kč, tj. 50,3 % rozpočtu (vliv předsunuté platby státu za nevýdělečné pojištěnce ve prospěch VZP), dále neinvestiční transfery státním fondům (Státní zemědělský intervenční fond) – 4,0 mld. Kč, tj. 53,0 % rozpočtu (souvislost se vstupem do EU, kdy oblast regulace zemědělského trhu je financována převážně z prostředků EU), neinvestiční transfery územním rozpočtům – 51,5 mld. Kč, tj. 47,8 % rozpočtu (vliv uvolňování účelových prostředků na přímé náklady na vzdělávání z kapitoly MŠMT do rozpočtů obcí a krajů na celé čtvrtletí dopředu) a výdaje na dluhovou službu státu – 12,6 mld. Kč, tj. 46,7 % (souvislost s úrokovými platbami vyplývajícími z platebního kalendáře a s růstem úroků na finančních a kapitálových trzích).
Naproti tomu čerpání sociálních dávek – celkem ve výši 129,0 mld. Kč, tj. na 41,2 % je pod úrovní alikvoty o 1,4 mld. Kč, při meziročním poklesu o 0,3 mld. Kč, tj. o 0,3 %, zatímco v loňském roce bylo nad úrovní alikvoty o 3,4 mld. Kč při meziročním růstu o 3,5 mld. Kč, tj o 2,7 %.
Na výdajové straně státního rozpočtu se projevila jednorázová úhrada příspěvku státu stavebním spořitelnám za celý rok 2003 ve výši 14,8 mld. Kč, dále předsunutá platba státu za nevýdělečné pojištěnce ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny ve výši 2,8 mld. Kč, úhrada části ztráty ČKA ve výši 7,4 mld. Kč (celoročně rozpočtováno 18,2 mld. kč) a nově též převod vlastních zdrojů ČR z DPH a z hrubého národního důchodu ve prospěch Evropské unie ve výši 2,0 mld. Kč.
(zdroj: MF)