Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Daňová konkurence: mají se Němci čeho bát?

13.5.2004 12:30
Autor: 

Zároveň se vstupem deseti nových zemí do Evropské unie se zostřila debata o výhodách a nevýhodách nízkých daní, především pak daní ze zisků firem (DPPO neboli daň z příjmů právnických osob v českém daňovém žargonu). Především německý kancléř Schröder se zdá být pobouřen nízkými daněmi v některých zemích EU a hrozí snížením dotací do rozpočtu EU ze strany Německa. Z 31 % na 28 % letos, 26 % příští rok a 24 % od roku 2006. Je jistě legitimní, když si Německo znovu rozmyslí svůj postoj k financování Evropské unie. Po dlouhá desetiletí všichni ostatní automaticky předpokládali, že Německo bude platit a nereptat. Na druhou stranu je ale alarmující, pokud německý kancléř používá argument nižších sazeb jako nástroj vydírání.

V dřívějších komentářích (Zrušme daň ze zisků firem!) jsme již psali, že z hlediska ekonomické teorie je daň ze zisku nejhorší daní. Výrazně narušuje ekonomické prostředí, zvyšuje motivaci firem k daňovým manévrům, snižuje investice a tedy dlouhodobý růst a snižuje tak i zaměstnanost. Navíc, daň ze zisku firem představuje klasický příklad dvojitého zdanění. Zisk firmy přeci patří jejím akcionářům, kteří jsou fyzickými osobami (neboť nikdo jiný na Zemi neexistuje, kdo by mohl firmy vlastnit, než lidé, fyzické osoby) a ti přece svoje příjmy také daní.

Neexistuje-li ekonomický důvod pro zdanění firemních zisků, je celá řada politických důvodů, neboť zdanění zisků firem politici většinou „prodávají“ jako zdanění bohatých. Ve skutečnosti je to samozřejmě složitější, neboť záleží na postavení firmy a její schopnosti přenášet daň buď na svoje zákazníky nebo své dodavatele, případně i na zaměstnance firmy.

Většina zemí OECD si tyto nevýhody daně ze zisku uvědomuje a postupně snižuje tzv. statutární sazbu daně. Za posledních 20 let klesla průměrná daň ze zisku v zemích OECD z 50 % na 37 % a lze očekávat její další pokles. V řadě zemí byl pokles daně ještě výraznější. Například Rakousko snížilo daň ze zisku ze 62 % na 35 %, Švédsko z 61 % na 38 %. Jedinou zemí, kde v pozorovaném období sazba daně ze zisku vzrostla, bylo Španělsko (z 32 na 34 %). V České republice je dnes sazba 28 % a do roku 2006 má klesnout na 24 %.

Zároveň s poklesem statutární sazby daně ze zisku dochází ve většině zemí k omezování odpisů a snižování daňových úlev pro firmy. V průměru klesl podíl investic, které je možné odepsat proti daním hned v prvním roce pořízení investice, z 83 % na 76 %. Pokles byl přitom nejrychlejší ve Velké Británii (ze 100 % na 75 %).

Celkové příjmy veřejných rozpočtů z daně ze zisku vznikají kombinací těchto dvou vlivů (snižování sazby a snižování daňových úlev). Je zajímavé, že pro OECD jako celek podíl daní ze zisku na HDP zůstává prakticky konstantní okolo 3 % HDP, koncem 90. let spíše mírně stoupal. Zároveň se mírně zvyšuje podíl daní ze zisku na celkových vybraných daních a pohybuje se okolo 10 %. To znamená, že přinejmenším v rámci OECD nedochází k žádnému poklesu daňových příjmů ani že daňová konkurence by vedla k propadu příjmů rozpočtů.

Ondřej Schneider
Vedoucí katedry Evropské ekonomické integrace a hospodářské politiky na Institutu ekonomických studií FSV UK. V letech 1998 až 2001 hlavní ekonom Patria Finance.
(autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)


Váš názor
  • Ať si schröder dělá pořádek doma.
    13.5.2004 16:11

    Je zajímavé, že poté co Slovensko snížilo přímé daně, tak zároveň zvýšilo nepřímé ( o tom už Germán mlčí, protože se mu to nehodí do domácí politiky ). A mimochodem po snížení přímých daní se zvýšil příjem slovenského rozpročtu v této části o více než 40 % !!!!. Takže to rozhodně smyls má. ( Navíc se současnou neschopnou vládou se Shröder bát nemusí - budeme čistými přispěvateli do rozpočtu EU, takže ať se jde bodnou a němečtí sympatizanti taktéž.
    Mike
    • poznamka
      15.5.2004 13:14

      Slovensko zvysilo neprime dane. Ty jsou vsak stejne pro vsechny, neodcerpavaji od bohatsich vrstev potencial, ktery se u nich skyta. Takze Schröder ma pravdu. Stejne se Nemecko s postkomunistickymi zememi nedorozumi, ty propasti jsou prilis hluboke a siroke, to se preskocit neda. Jestlize Slovensko snizilo sazbu dane k 1.1.2004 a nyni ma o 40% vyberu vice, tak to ma zcela jiste jine duvody. Ale muzete verit i teorii, ze snizenim sazby zvysite vyber. Stamiliony verily 40 let, ze lze budovat socialismus a neokusovat stromky.
      Richard V.
  • Nesprávný názor autora
    13.5.2004 14:26

    Německý kancléř nikoho nevydírá, protože však dlouhou dobu v ČR tento názor přetrvává a hlásí se k němu i největší současná politická strana (dle preferencí), zřejmě nelze očekávat, že by české obyvatelstvo německou logiku pochopilo. Přitom je tak prostá: Němci platí největší část toho, co se v EU přerozděluje. Smyslem tohoto přerozdělování je pomoci chudým regiónům vytvořit srovnatelné podmínky k bohatým regiónům, ale formou Hilfe zur Selbsthilfe. Předpokladem je, aby chudé regióny vyvinuly takové úsilí, jakého jsou schopny. Slovensko se rozhodlo, že milionáři budou platit 19% daň z příjmu. Fajn, ať si za ušetřené daně nakoupí luxusní limuzíny. Slovenský stát má však v důsledku snížení daně málo peněz na to, aby postavil dálnice pro tyto limuzíny. Tu by mělo postavit nyní přerozdělením přes EU Německo za peníze německých daňových poplatníků, kteří platí daň 48%. To lze těžko německému poplatníkovi vysvětlit. (Českému, slovenskému atd. bohužel rovněž ne.) Nově přistupující země by chtěly žít z evropských sociálních dávek. Německý kancléř říká pouze to, co musí myslet každý rozumný člověk, nechť si dělají tyto země co chtějí, pouze nemohou očekávat, že německý daňový poplatník to zaplatí. Nejvíce se proti německému plánu seškrtat zneužívání sociálních dávek zemím, které nechtějí od svých občanů vybírat daně, brání ti, kteří jinak stojí v první řadě bojovníků proti přerozdělování. Není EU dle jejich názoru socialistické a byrokratické přerozdělovací monstrum? Pokud by tito bojovníci měli logicko-konstistentní myšlení, potom by museli jásat nad německým plánem neživit tento přerozdělovací aparát. Nyní dochází ke střetu různých společností, které měly v posledních 50 letech různý vývoj a navíc mají různé etnické kořeny. Tyto střety budou získávat na intenzitě. Jestliže nebylo snadné najít kompromis mezi románskými a anglosaskými národy, bude nemožné rozšířit tento kompromis na slovanské národy. Během několika měsíců se ukáže, že rozšíření EU bylo v případě 7 států příliš ukvapené. EU se ukáže jako rozklížená a nefunkční a zredukuje se de facto na celní unii. Větší část starých členských zemí, zhruba totožných s Eurolandem, se zformuje do nového společenství, které bude sdílet společné mentální zaměření a bude pokračovat v evropské integraci. Zbytek zemí si potom bude moci dělat co chce, například si rušit daně tak, jak je navrženo v článku. Místo toho se může zavést vstupné, každý, kdo se bude chtít na tyto země podívat, bude si muset koupit na hranicích vstupenku. Jako do kina nebo do ZOO.
    Richard V.
  • Rakousko už je na 25%
    13.5.2004 13:10

    .
    Mike
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m