Před několika týdny jsme se v jednom z minulých sloupků zaměřili na fakt, že mnozí portfolio manažeři konečně "prohlédli" a trochu zpomalili tempo svého obchodování, nemluvě o snížené míře obrátky jejich portfolií. Dnes se podíváme na přesný opak - manažera, který se nestydí za četnost svých obchodů a s mírou obrátky portfolia si hlavu moc neláme.
Eric Ritter a jeho dva partneři ve fondu Driehaus International Discovery Fund tráví svůj pracovní den především listováním tiskem a "surfováním" po zprávách informačních agentur ve snaze nalézt zajímavé zahraniční společnosti, vyrábějící unikátní výrobky. Během 24 hodin se rozhodují, zda danou společnost do svého portfolia zařadí nebo ne. Sám Ritter říká - "Naše rozhodnutí děláme velmi rychle, jsme závislí na nových informacích". Fond - jehož majetek čítá 332 milionů dolarů - se zaměřuje na menší a středně velké firmy jež v mnoha případech produkují jenom jeden výrobek. Tyto společnosti jsou domestikovány zejména v Asii a v Evropě, fond se však nebrání ani investicím do firem v Kanadě a v latinské Americe. Vybrané firmy svými produkty nezřídka zásobují výhradně domácí trhy, takže jsou zcela nezávislé na ekonomickém cyklu Spojených států (toto tvrzení je jistě třeba brát s rezervou, neboť všechno souvisí se vším).
Rychlé nákupní rozhodování znamená i rychlé prodeje - Ritter říká, že obrátka portfolia dosahuje 200-300 % za rok. Zatímco jedním z hlavních kritérií pro zařazení do fondu je především slibný výhled firmy (potažmo jejich tržeb a zisků), jakmile firma tato očekávání jednou zklame nebo se její akcie nehýbou, čeká ji nemilosrdné vyřazení z portfolia. Ať se tato strategie může zdát jakkoliv ztřeštěná, zatím to vypadá, že funguje - podle analýzy agentury Lipper, fond Driehaus International Discovery Fund zaujímá na 5-letém výnosu první místo mezi 496 konkurenty. Za posledních 5 let fond vydělal 24,59 % proti průměrným +0,19 % u ostatních mezinárodních fondů. Za poslední 3 roky je fond mezi 677 fondy na 12. místě s výnosem 11,66 % (vs. -1 % u ostatních fondů). Od začátku tohoto roku fond vydělal svým podílníkům 3,52 % a je tak na 108. místě v rámci 893 mezinárodních fondů.
Cca 40 % aktiv fondu je investováno v Asii, plných 20-22 % je přímo v Japonsku. Manažeři fondu zejména preferují firmy poskytující spotřebitelské úvěry, výrobce mobilních telefonů, stavební firmy a automobilky. Dalších 40 % fondu je investováno v Evropě. Jedním z horkých favoritů je firma Straumann Holding AG, která je obchodovaná na švýcarské burze. Firma vyrábí zubní náhrady, které fungují jako alternativa dentálních můstků. Tyto náhrady jsou mnohem trvanlivější a mnohem méně se poškozují. Firma má 10 % světového trhu a její tržby loni vzrostly o 30 %.
Petr Žabža, Patria Direct