Dnem 1. května 2004 vstoupí v účinnost nový zákon o veřejných zakázkách (zák. č. 40/2004 Sb.), který zcela nahradí stávající právní úpravu obsaženou v zák. č. 119/1994 Sb., a podstatně změní současný způsob zadávání veřejných zakázek. Hlavním záměrem této nové právní úpravy, která byla připravena na základě příslušných směrnic EU, je zajistit dodržování transparentního a nediskriminačního postupu zadavatelů při zadávání veřejných zakázek.
Zákon zejména nově definuje „veřejnou zakázku“ – jedná se o zakázky na dodávky, služby nebo stavební práce, jejichž zadavatelem je osoba, která je povinna postupovat při zadávání veřejných zakázek podle tohoto zákona, a u nichž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky přesáhne 2 mil. Kč.
Z praktického hlediska je pro určení, zda zakázka podléhá ustanovením zákona, rozhodující osoba zadavatele. Působnost zákona o veřejných zakázkách je v této souvislosti rozšířena na podnikatele ovládané veřejným zadavatelem a dále na právnické a fyzické osoby, pokud tyto osoby zadávají veřejnou zakázku, která je více než z 50% financována z veřejných prostředků.
Z pohledu zadavatele veřejné zakázky je zejména důležitá nově zavedená oznamovací povinnost zadavatelů. Zadavatel je tak povinen na počátku kalendářního roku, nejpozději však do 30 dnů po schválení příslušného rozpočtu, z něhož bude veřejná zakázka hrazena, předběžně oznámit veřejné zakázky, které hodlá zadat v tomto kalendářním roce pokud celková předpokládaná hodnota všech těchto zakázek přesáhne 750.000,- EUR v případě zakázek na dodávky a služby, a 5 mil. EUR v případě zakázek na stavební práce.
Nově je také upraveno zadávací řízení, způsoby zadávání, přezkumné řízení a rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („ÚOHS“), jako orgánu dohledu.
V souvislosti s uveřejňováním zadávací dokumentace odpadla nutnost publikace v Obchodním věstníku. Nicméně byla nově stanovena povinnost uveřejňovat údaje a informace o veřejných zakázkách v Úředním věstníku Evropské unie, a to prostřednictvím Úřadu pro úřední tisky Evropských společenství, a dále na centrální adrese, případně jiným způsobem.
Nově bylo taktéž rozšířeno právo podat návrh na přezkoumání úkonů zadavatele, a to kteroukoli osobou, která se domnívá, že byla poškozena postupem zadavatele. Vzhledem k tomu, že tento postup dozajista povede k nárůstu agendy projednávané v souvislosti s podanými námitkami ÚOHS, je tato možnost nově zpoplatněna správním poplatkem ve výši 30.000,- Kč.
Sankce, kterou může ÚOHS za porušení zákona o veřejných zakázkách uložit, se zvyšuje z dosavadního 1% ceny zakázky na 5%. V určitých případech však může být pokuta stanovena fixní částkou do výše 10 mil. Kč.
Vzhledem k tomu, že před účinností zákona vstoupily v lednu 2004 v platnost dvě nové směrnice EU o zadávání veřejných zakázek, které nebyly zohledněny v rámci přípravy zákona o veřejných zakázkách, bude nutné zákon o veřejných zakázkách v brzké době opět novelizovat. Tyto směrnice zejména nově upravují koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na dodávky, služby a stavební práce, zjednodušují a zpřesňují současné zadávací směrnice, a mimo jiné zavádějí elektronické zadávání a jednotné názvosloví.
Od 1. května 2004 se tedy zadavatelé budou řídit novou právní úpravou, která musí být vykládána nejen ve smyslu příslušných směrnic EU nýbrž také ve světle příslušné judikatury soudů EU.
Dušan Řehák
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)
Důležité upozornění Weinhold Legal