V návaznosti na zde již prezentovanou problematiku EVA v tomto článku krátce uveďme odvětvové výsledky EVA (USA), připomeňme si ale nejdříve princip tohoto ukazatele - následující schéma ukazuje princip sledování EVA (v tomto případě v % – výnosovém vyjádření) s uvedením hlavních faktorů, které v rámci společnosti velikost tohoto ukazatele determinují. Pro přehlednost opouštíme od zahrnutí většiny determinant externích, jako je intenzita konkurence, relativní vyjednávací síly dodavatel-odběratel atd., to přesto, že tyto mohou hrát relativně výraznější roli při určení zisků, než charakteristiky firmy - převaha významu "OT" nad "SW".
Zdroj: Patria Finance
Následující graf ukazuje odvětví ve Spojených státech s největší EVA v absolutní hodnotě. Ta je jednak funkcí rozdílu mezi požadovanou a realizovanou mírou návratnosti na investovaný kapitál a jeho velikostí - tj. celkovou velikostí daného odvětví.
Zdroj:DamodaranOnline, Patria Finance
Následující graf ukazuje odvětví ve Spojených státech s největší EVA jako rozdíl mezi realizovanou a požadovanou mírou návratností. Pořadí jednotlivých odvětví mimo jiné opět vyvolává otázku důležitosti vnitřní charakteristiky společností v odvětví a determinant externích, jako je intenzita konkurence, relativní vyjednávací síly dodavatel-odběratel atd. I průměrná společnost co se týče schopností jejího managementu, systémů, flexibility, orientace na zákazníka, kvality atd., může realizovat nadprůměrné zisky v atraktivním odvětví (vysoké marže, bariéry vstupu) a naopak.
Zdroj:DamodaranOnline, Patria Finance
Pořadí odvětví asi většinou příliš nepřekvapí, na důležitosti vynikají zejména bariéry vstupu, často ve formě existence zavedených značek (tj. vysokého goodwillu společností ve formě brandingu), které umožňují dlouhodobou realizaci EVA nad (odpovídajícím způsobem modifikovaným - s EVA porovnatelným) nákladem kapitálu. To mimo jiné s jasnou implikací pro jejich P/BV poměr.
Jiří Soustružník
První díl ze série o EVA naleznete ZDE