Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Juan: Končí éra anonymního bankovnictví v Česku !

Juan: Končí éra anonymního bankovnictví v Česku !

14.04.2004 10:00
Autor: 

Generální ředitel a předseda představenstva Komerční banky pan Alexis Juan poskytl exkluzivní rozhovor serveru Patria.cz. Tématem rozhovoru je působení Société Générale v Komerční bance, strategie společnosti a situace českého bankovní sektoru.

Patria Online: Které nejvýznamnější a nejviditelnější změny iniciovala a realizovala Société Générale (SG) v Komerční bance (KB) od doby její akvizice v roce 2001? Plní KB časový plán při dosahování transformačních cílů stanovených před více než dvěma lety?

Alexis Juan: Komerční banka v loňském roce ukončila rozsáhlý transformační program, jehož součástí byla implementace obchodního modelu mateřské Société Générale, který je úspěšně uplatňován v řadě zemí světa. Od základů se změnil náš přístup ke klientům. Ten dnes stojí na třech pilířích: dostupnost, blízkost a odbornost. Díky přímému bankovnictví je dnes banka přístupná svým klientům 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to z jakéhokoli místa. Je jim rovněž blízko, jelikož dnes má každý klient svého osobního bankéře, což považuji za skutečně významnou změnu v kvalitě obsluhy našich klientů, můžeme říci konec éry anonymního bankovnictví v Čechách.

Patria Online: KB (SG) se rozhodla se zaměřit na retailový trh a tato strategie se podobá strategii jejích největších domácích konkurentů (ČSOB, ČS). Neztratila tak KB částečně svůj jedinečný profil mezi velkými tuzemskými bankami?

Alexis Juan: Cílem Komerční banky je být lídrem trhu ve všech segmentech – od fyzických osob až po velké podniky. Tento cíl se nám daří naplňovat. Po privatizaci banky jsme velmi často slýchali názor, že Komerční banka nemůže být bankou univerzální, že si bude muset vybrat, zda se zaměřit na retailové či investiční bankovnictví. Myslím, že pohled na vývoj hospodaření banky od roku 2001 a s tím související vývoj kursů akcie je dostatečným potvrzením správnosti našeho uvažování.

Patria Online: Průměrná kupní síla drobných klientů KB se považuje za vyšší, než je úroveň kupní síly klientů podobných bank. Co je v současné době cílovou skupinou Komerční banky? Domníváte se, že průměrný klient KB z řad fyzických osob je stále ještě v tomto ohledu lepší než klienti ČS a ČSOB?

Alexis Juan: Je evidentní, že kvalita našich služeb a produktů ve spojení s naší profesionalitou a schopností inovace tradičně přitahuje movité klienty a v tomto segmentu máme stále silnou pozici. Avšak ocenění jako nejdůvěryhodnější a nejspolehlivější banky v České republice nepřitahuje jen bohaté klienty...
Naší strategií je působit jako univerzální banka, která všem zákaznickým segmentům poskytuje finanční produkty a služby dle jejich potřeb na úrovni kvality, kterou očekávají. V současné době náš vícekanálový přístup a široký a konkurenceschopný sortiment produktů a služeb bance umožňuje naplnit očekávání všech českých klientů, ať jde o děti, studenty, podnikatele, učitele, důchodce, vedoucí manažery atd.

Patria Online: Po několika letech od doby akvizice Komerční banky ze strany SG, považujete kupní cenu ve výši 1,2 miliard eur jako přiměřenou, vysokou nebo nízkou z hlediska současného majoritního vlastníka? Byla akvizice pro SG výhodná?

Alexis Juan: Cena, kterou SG zaplatila za KB, byla nastavena na vítězství, analýzy SG byly naprosto správné. Druhou největší nabídku přeplatila SG o několik miliónů eur. Když někdo za firmu nabídne o 40 procent více než konkurent, pak prostě první nebo druhý musel udělat chybu. U Komerční banky to nebyl tento případ.

Patria Online: Charakterizoval byste konkurenci na českém bankovním trhu jako poměrně ostrou, slabou, nebo srovnatelnou např. s konkurencí panující ve Francii?

Alexis Juan: Konkurence v České republice je už dnes velmi silná a se vstupem do Evropské unie se bude dále zvyšovat. Klienti v České republice mají více a více informací, srovnávají strukturu a kvalitu nabídky nejen pokud jde o banky na českém trhu, ale také pokud jde o banky působící v zahraničí.
Určité rozdíly například mezi Českou republikou a Francií tady existují. Musíme vzít v úvahu fakt, že v západní Evropě nebo v USA mělo několik generací možnost zvyknout si na spotřebitelské úvěry, hypotéky, životní pojištění, penzijní připojištění atd. Tato nabídka je pro klienty v Česku relativně nová. Pokud například srovnáte míru zadluženosti českých domácností se zeměmi EU, pak uvidíte, že je tady poměrně velký rozdíl. Ale jak jsem řekl, zájem klientů v ČR o sofistikované produkty neustále roste. Úspěšné fungování naší „bezhotovostní pobočky“, kterou jsme otevřeli v loňském roce, je velmi zajímavý příklad. Rostoucí zájem o využívání platebních karet, telefonního a přímého bankovnictví stojí též za podtržení. Narůstající zájem o bezhotovostní operace považuji za dobrou zprávu.

Patria Online: Mohl byste naznačit, jaké změny KB připravuje v sortimentu svých produktů a služeb v nadcházejících měsících? Které produkty a služby se dostanou do centra pozornosti klientů a co bude hlavními hnacími silami výkonnosti KB v letošním roce?

Alexis Juan: Ovšem, KB připravuje uvedení několika nových produktů, což je v souladu s naší strategií inovace a dynamičnosti. Informace o nových produktech nebudeme komunikovat před jejich uvedením na trh.
Je to především kvalita produktů a služeb, která bude klíčovým faktorem úspěchu. To je též důvod, proč jsme zřídili nové oddělení, které se zaměřuje na vyřizování stížností a reklamací klientů a rovněž plánujme zřízení pozice ombudsmana, který bude rozhodovat komplikovanější případy. Komerční banka chce naslouchat svým klientům, hovořit s nimi a být inovativní – inovativní pokud jde o nabídku našich produktů a služeb a jejich kvality.

Patria Online: Měli bychom očekávat další konsolidaci menších hráčů na českém bankovním trhu, aby tak byli schopni konkurovat „velké trojce“? Obáváte se tohoto scénáře?

Alexis Juan: Máte-li konsolidací na mysli další růst a expanzi menších hráčů na trhu, pak je třeba říci, že konkurenci bereme velmi vážně, jak už jsem se o tom ostatně zmínil. Je zřejmé, že i menší hráči velmi bedlivě sledují vývoj na trhu a velmi rychle se mu přizpůsobují. KB chce být lídrem na trhu, a to ve všech klientských segmentech a tuto strategii se nám daří naplňovat. Konkurenci tedy velmi pečlivě sledujeme, ale rozhodně se nebojíme.

Patria Online: Jakým způsobem mohou profitovat klienti Komerční banky z jejího členství ve skupině Société Générale? Mohou například klienti KB využívat celosvětových služeb Société Générale za výhodných podmínek? Dochází ke hmatatelným synergiím mezi mateřskou společností a KB?

Alexis Juan: Komerční banka má mnoho příležitostí a možností jak využít know-how Société Générale. To se pochopitelně děje ve prospěch klientů. Považuji za velkou výhodu Komerční banky její strategické partnerství se Société Générale, která patří k největším a nejdůležitějším bankovním skupinám v zemích Evropské unie. Société Générale obsluhuje na celém světě na 15 miliónů klientů a Komerční banka má příležitost využít tuto obrovskou zkušenost.
Např. spolupráce se Société Générale umožňuje obsluhu konkrétních klientů, kteří se pohybují v mezinárodním prostředí. Také tady přináší členství KB ve skupině Société Générale synergické efekty. V Komerční bance funguje útvar French and European Desk (FED), který je podpůrnou organizační jednotkou sítí Komerční banky a Société Générale, který se právě zabývá usnadněním přístupu zahraničních klientů k některým produktům nebo úvěrům. Stejně tak to funguje i směrem do zahraničí. Velkou výhodou pro KB je členství ve skupině Société Générale také v oblasti financování zahraničního obchodu. To je oblast businessu, ve které hodně záleží na kreditu, historii, zkušenosti a pozici. Být členem ve světě tak pozitivně vnímané skupiny jako je SG má samozřejmě větší váhu.

Patria Online: Máte osobní zkušenosti s produkty a službami KB a jejich kvalitou? Jste sám klientem KB?

Alexis Juan: Ano a jsem spokojený klient, protože se o mě stará můj osobní bankéř, stejně jako to platí pro ostatní klienty banky.

Patria Online děkuje i za čtenáře stránek www.patria.cz generálnímu řediteli Komerční banky panu Alexisovi Juanovi za rozhovor.

Rozhovor naleznete také v anglické verzi stránek patria.cz. Na adresu info@patria.cz nám můžete zasílat náměty na další rozhovory. Ke konkrétnímu návrhu osobností můžete připojit také své dotazy na ně.


Váš názor
  • reklama?
    19.04.2004 16:26

    nikde nevidim informaci o tom ze jde o placenou inzerci. Nebo je to PR? Rovnez chybi proklik na stranky KB s jejich produkty.
    ctenar
  • KB dostala penize hlavne od statu
    19.04.2004 12:36

    KB je velmi ziskova proto, ze stat z nasich dani napumpoval pred privatizaci banky desitky miliard CZK a banka pak vytvorila jeste obrovske rezervy, ze kterych se momentalne vyplaci dany zisk. Tyto penize pak tecou zpet do Francie. Tenhle rozhovor je prakticky o nicem, tlachani a kecy o tom, jak nkedo chce ovladnout vsechny segmenty. Uz vidim jak se KB dari napr. v segmentu corporate :-) Jsou to normalni zlodeji, maji nejvyssi poplatky ze vsech velkych bank... Ja bych si v KB ucet nikdy neotevrel...
  • dotaz
    18.04.2004 12:31

    Me by spis zajimalo,proc jsou Ceske banky jedny z nejdrazsich na svete a co dela KB pro to abyse to zmenilo.Asi si ale odpovim sam.NIC.Proc taky.Zakon nam prece nedovoluje mit treba podnikatelsky ucet v zahranici.
    dodo
  • Dojem
    16.04.2004 7:50

    Nudné, úřednické, šedé.
    Richard
  • Na co jsme cekali zodpovezeno nebylo
    15.04.2004 18:03

    Na velikost clanku zadne nove informace. Skoda, ale takove rohovory nema cenu vest. Akcionari si asi budou muset pockat na valnou hromadu a dotazy ohledne akcii (cena, dividendy, odkup..) smerovat na vedeni banky prave tam. Ceho jsem se v rozhovoru obaval, receno nebylo (minuly rok: cena nad 2000,- je nadnesena), jinak by ten stredecni pokles mohl byt vetsi.
    Petr Mares
  • Děkujeme, nicméně
    14.04.2004 20:54

    faktická hodnota sdělení pana Juana je velmi blízká nule. škoda, že kromě toho plácání po zádech nesdělil něco praktického, nebo alespoň zajkímavého.
    Bo
  • Názor
    14.04.2004 10:29

    ....to jsme se toho dozvěděli asi jako z propagačního letáku KB. Co takhle třeba otázka o přiměřenosti vývoje ceny akcií KB na BCPP nebo otázka event. odkupu akcií....... to jste se zapomněli zeptat nebo zapomněli zveřejnit odpověď ? Nebo že by Vás (Patria Online) to vůbec nezajímalo? :-)
    Petr Horký
Aktuální komentáře
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m