Výnosy Eurotelu, jeho operační marže, investice do pracovního kapitálu a zejména do fixních aktiv, volné cash flow, kapitálová struktura, výše dividend placená 100% vlastníkovi - Českému Telecomu - a následně výše dividend placená Českým Telecomem. Tak jde hlavní linie posuzování výsledků Eurotelu z perspektivy akcionářů Českého Telecomu, k níž se přidává pohled na interakci mezi strategií obou společností a její vliv na jejich kombinovanou hodnotu. Podívejme se nyní, co zveřejněná detailní 2003 data mohou k tomuto dodat.
Výnosy Eurotelu, které v roce 2003 rostly o 1 %, je možno rozdělit na jednorázové, které klesají zejména tak, jak roste penetrace trhu, respektive klesá marginální přírůstek zákazníků, a výnosy opakující se. V roce 2003 tvořily jednorázové výnosy již jen 5 % výnosů celkových. Z dostupných dat je možno opakující se výnosy operátora rozdělit na tři hlavní části - výnosy z měsíčních paušálů, z propojovacích služeb a čisté výnosy ze služeb. Vývoj je popsán následujícím grafem:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Vývoj výnosů z propojovacích služeb odráží objem propojení z sítí Českého Mobilu, T-Mobile ČR, alternativních operátorů a Českého Telecomu. V následujících periodách bude silně ovlivněna snížením M,F2M tarifů, krokem, který je vítán zejména alternativními operátory a Českým Mobilem (díky svému podílu na trhu CM/telekomunikace a zejména CM/Eurotel+T-Mobile CR a následně relativnímu objemu hovorů mezi jejich sítěmi). Mírně by také mohlo dojít ke zvýšení atraktivnosti pevných linek pro hlasové služby (či spíše zmírnění jejího poklesu) a ovlivnit tak i ostatní skupiny výnosů mobilních operátorů. Připomeňme, že Eurotel a T-Mobile ČR protestovaly již proti poplatku ve výši 3,66 Kč, (T-Mobile ČR loni požadoval cenu kolem 4,50 Kč). Český Mobil podle svých propočtů indikoval jeho relevantní výši hluboko pod 3 Kč.
Soustavný pokles výnosů z měsíčních poplatků Eurotelu je odrazem toho, že pokles průměrného realizovaného poplatku více než vyváží růst počtu tarifních klientů (15 % y-o-y):
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
V rámci prezentovaného rozdělení největší skupina - čisté výnosy ze služeb - vykazuje rostoucí trend. Pokles průměrného výnosu na zákazníka je zde více než vyrovnán jejich rostoucím počtem, jak demonstruje následující graf:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
NC výnos na klienta je dán velikostí výnosu hlasových služeb (objem provolaných minut a průměrný realizovaný tarif na minutu) a výnosu z nehlasových služeb, které u všech operátorů nabývají na významu (např. T-Mobile ČR uvedl, že podíl služeb s přidanou hodnotou na jeho celkových příjmech dosahuje 20,5 %, je tak v tomto měřítku údajně druhým nejúspěšnějším evropským operátorem). S nabídkou nehlasových služeb úzce souvisí zde již diskutovaná problematika 3G technologie, která je do značné míry problematikou "slepice či vejce" - bez této technologie není často možno rozeběhnout mnoho na kapacitu náročných služeb; bez těchto služeb ale není 3G využitelná v komerčním slova smyslu - respektive stoupá rizikovost toho, že se nezaplatí (nesplní investiční kritéria operátorů). Služby do značné míře závislé na rychlosti a kapacitě přenosu jsou ale zároveň tím, co bude již v dohledné době zachraňovat tržby a marže mobilních operátorů na rozvinutých trzích před poklesem. U tradičních hlasových služeb se totiž dá očekávat, že konkurenční tlak bude tlačit na tarify, tržby a marže tak, že se stanou zhruba stejně oceněnou komoditou o všech operátorů, a to na hranici marginálních nákladů.
Expanze služeb spojených s mobilními telefony (i) vzhůru po hodnotovém řetězci a (ii) kooperace s firmami z jiných odvětví na jednotlivých stupních tohoto řetězce (např. MMS - informace, infotainment, zábava), se tak stává možnou záchranou z hlediska udržení návratnosti kapitálu v odvětví. Ani zde není ČR výjimkou, podmínky 3G licencí domácím operátorům ale dávají ve srovnání se zbytkem světa ten komfort, že v době jejich rozjezdu u nás bude tato technologie již do značné míry v praxi otestována.
Klesající realizované průměrné měsíční poplatky i čistý výnos ze služeb Eurotelu pak mimo jiné potvrzují tezi, že v porovnání s historickým a současným stavem bude z hlediska domácích operátorů hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify, zejména v hlasové oblasti (viz výše) a podporovat a rozšiřovat svou nabídku služeb, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.
Jiří Soustružník