Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

KPMG: Spokojenost Čechů s bankovnictvím je proti Evropě téměř poloviční

29.03.2004 11:58
Autor: 

Následuje úplné znění tiskové zprávy KPMG:
* Nabízet služby přes hranice bude pro evropské banky obtížné
* Lidé si nepřejí vznik evropských superbank
* Zákazníci dávají přednost službám domácích finančních ústavů

Z nového průzkumu, který pro společnost KPMG provedla agentura YouGov mezi 2300 spotřebiteli v deseti evropských zemích vyplývá, že situace pro zahraniční banky, které chtějí vstoupit na český trh bude jednodušší než v zemích západní Evropy. Pouze 34 % Čechů totiž souhlasí s tím, že bankovnictví v ČR je dobré a jeho současný systém je vyhovující. Celkově je přitom v průzkumu spokojeno 57 % dotázaných. Zároveň 71 % Čechů říká, že by po otevření trhu zvažovali nákup produktů zahraničních bank, průměr průzkumu je pouze 60 %, a 59 % Čechů (celkový průměr jen 50 %) věří, že bankovní trh se musí zahraničním bankám víc otevřít.


Podle Pavla Závitkovského partnera společnosti KPMG specializujícímu se na oblast bankovnictví je v České republice privatizace bankovního sektoru u konce a většina bank je již ve vlastnictví zahraničních investorů. „Z průzkumu je patrné, že je poměrně velké množství spotřebitelů, kteří by uvítali větší konkurenci a další vstup zahraničních bank,“ říká Pavel Závitkovský. „Retailový trh v naší poměrně malé zemi je více méně rozdělen a tak upoutat pozornost novými a výhodnějšími produkty bude pro další zahraniční banky velmi náročné a nákladné, zároveň však pro celý trh motivující," dodává.

Celkově průzkum ukazuje, že banky budou muset vynaložit značné úsilí, pokud budou chtít využít výhod jednotného trhu s finančními službami, jehož rámec by měl podle Evropské unie (EU)U fungovat od roku 2005. Výzkum ukázal, že téměř dvě třetiny spotřebitelů by raději využívaly služeb domácí než zahraniční banky a existuje rovněž jasná opozice proti vzniku celoevropských „superbank“. S těmito názory se v podstatě ztotožňují i čeští zákazníci.

Některé výsledky jsou ale pro banky povzbuzující. Celkem 68 % spotřebitelů podporuje pojetí jednotného trhu s finančními službami a 60 % respondentů naznačilo, že by zvažovalo možnost nákupu produktů od zahraničních bank. Polovina všech spotřebitelů také souhlasila s tím, že se bankovní trhy musí více otevřít.

V těchto celkových číslech se však skrývají značné rozdíly mezi jednotlivými evropskými zeměmi. Spotřebitelé v severní a střední Evropě se obecně staví proti využívání služeb zahraničních bank. To platí zejména pro Velkou Británii, kde pouze 38 % spotřebitelů podporuje vytvoření jednotného trhu (přičemž celkový průměr činí 68 %), a Nizozemí, kde 71 % dotázaných uvedlo, že dává přednost domácím bankám před zahraničními.

Naopak jihoevropské a východoevropské země jsou v tomto ohledu otevřenější. Ve Španělsku, Itálii, Polsku a České republice by 80 % spotřebitelů podpořilo vytvoření jednotného finančního trhu a velké procento lidí zde také souhlasí s výrokem, že „bankovnictví v souvislosti s otevřením se zahraničním bankám potřebuje změnu“.

Důkazem toho, že evropské banky čeká spousta práce, aby dokázaly úspěšně zvýšit rozsah svých aktivit v zahraničí, byl mimo jiné fakt, že téměř polovina evropských spotřebitelů nedokázala jmenovat ani jednu zahraniční banku. Pouze 52 % respondentů dokázalo uvést alespoň jednu. Nejčastěji byla uváděna Deutsche Bank (10 %), dále Citibank (4 %) a Barclays (4 %). Brendan Nelson, celosvětový ředitel finančních služeb KPMG, k tomu říká: „Mnohé banky musely pro vstup na zahraniční trhy vyvinout značné úsilí a zdá se, že ani do budoucna to nebude snadné – a to přes vytvoření formálního jednotného trhu. Ačkoliv jsou spotřebitelé natolik otevření, že uvažují o nakupování určitých produktů od zahraničních bank, dosáhnout toho, aby se využívání služeb zahraničních bank rozšířilo ve velkém měřítku, nebude snadné. Klíčem bude pravděpodobně strategie v oblasti brandingu. Povědomí o zahraničních bankách je tak nízké, že banky budou muset investovat velké množství času i peněz do zvýšení tohoto povědomí, nebo budou nuceny získat a přizpůsobit si některou místní banku. Zdá se, že nejslibnějšími trhy pro koncentraci bank jsou jižní a východní Evropa.“

Euro není příliš široce vnímáno jako přínos, což může být další překážka pro úspěšné poskytování bankovních služeb přes hranice. Ptali jsme se, zda bylo přijetí eura pro obyvatele příslušné země úspěchem, a 54 % spotřebitelů v pěti zkoumaných zemích, které euro přijaly (Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Nizozemí), uvedlo, že ne, přičemž za úspěch to považuje pouze 32 % dotázaných. Nejvíce negativních odpovědí bylo zaznamenáno v Nizozemí, kde s úspěšností eura nesouhlasilo 73 % dotázaných. Přesto by si však 66 % respondentů přálo, aby bylo euro přijato v celé Evropě.

V pěti zemích, které euro nepřijaly (Česká republika, Polsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie) si přijetí eura přeje mírná většina – 47 % proti 35 % a 18 % respondentů není rozhodnuto. Nejméně příznivců má však euro ve Velké Británii, kde je 51 % proti, 35 % pro a 14 % dotázaných si není jistých.

Banky ve většině zemí mohou být povzbuzeny vysokou úrovní spokojenosti zákazníků. Mnoho pozorovatelů bude zřejmě překvapeno tím, že 78 % spotřebitelů souhlasilo s výrokem, že „Moje banka mi poskytuje dobré služby a jsem velmi rád, že s ní spolupracuji“. Úroveň spokojenosti byla nejvyšší v Nizozemí (86 %) a dále ve Švýcarsku, v Německu a ve Švédsku. Nejméně spokojeni byli Italové, kde s tímto výrokem souhlasilo pouze 56 % respondentů. Není proto náhoda, že zájem o větší spolupráci se zahraničními bankami byl v Itálii vysoký.

Rovněž úroveň věrnosti byla ve sledovaných zemích vysoká. 53 % spotřebitelů využívá služeb své hlavní banky deset nebo více let a 19 % šest až deset let. 15 % spotřebitelů však uvažuje o tom, že v příštím roce svoji hlavní banku změní, přičemž nejvyšší procento bylo zaznamenáno v Itálii - 29 %, dále 25 % v Polsku a 20 % ve Francii.

Brendan Nelson uzavírá: „Banky ve většině zemí se mohou těšit z toho, že celková spokojenost jejich zákazníků s poskytovanými službami je vysoká. Případné negativní zkušenosti vnímají spotřebitelé zřejmě jako pouhé odchylky, které neovlivňují jejich celkový vztah s bankou. To však znamená, že lákání zákazníků v zahraničí bude ještě těžší. Mají-li banky uspět, musí standardně nabízet vynikající služby a výhodné ceny, přičemž důležitou roli pravděpodobně sehraje rovněž poskytování sofistikovaných internetových služeb. V Evropě existuje určitá ochota využívat služby od zahraničních bank, využití tohoto potenciálu však nebude snadné. Banky musí při poskytování služeb v zahraničí překonat náročné překážky.“

Poznámka:
Výzkum provedla společnost YouGov pro KPMG v únoru 2004. Výzkum probíhal on-line na reprezentativním vzorku dospělé populace v deseti zemích: v České republice, ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemí, Polsku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a ve Velké Británii. Na průzkumu se podílelo celkem 2360 spotřebitelů.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.01.2025
18:05Americké trhy po nástupu Trumpa, vše stojí a padá s Nvidií a náhlý nárůst na ČEZ
17:58Tak trochu skrytá japonská transformace (a čínský status quo)
16:30Americká společnost Meta letos investuje až 65 miliard USD do umělé inteligence
16:10S&P500 pokořil historická maxima  
14:19Letos už to na akciových trzích v Evropě lepší nebude, očekávají stratégové
12:40Perly týdne: Nulová inflace a konkurence daleko za Netflixem
11:20Trump couvá z čínských cel, evropská data potěšila a další krok BoJ ke standardní politice  
10:55Očekávání Fidelity International: Den první Trumpa 2.0
10:33Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku je nejnižší od loňského února
10:29Handelsblatt: Německá vláda výrazně snížila odhad letošního růstu hospodářství
9:16Rozbřesk: Studená zima = jarní a letní doplňování plynových zásob bude dražší než obvykle
8:53Japonsko zvyšuje sazby, Trump slibuje nižší daně pro výrobce v USA a evropské futures jsou v zeleném  
8:32Trump v Davosu slíbil nižší daně pro ty, co budou vyrábět v USA, cla pro ostatní
8:26Japonsko zvýšilo základní úrokovou sazbu na nejvyšší úroveň od roku 2008
23.01.2025
22:03Čtvrtek na Wall Street v režii hodnotových akcií z Dow Jones  
18:48Dva pohledy na další vývoj na nejdůležitějším globálním finančním trhu
16:59Americké indexy rotují u maxim  
16:51Akcie Colt CZ Group na maximech. Podívali jsme se do závodu v Uherském Brodě
15:58Philip Morris ČR investuje miliardu korun do rozšíření výroby v Kutné Hoře
15:40Turecká centrální banka snížila základní úrok o 2,5 bodu na 45 procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Crown Castle Inc (12/24 Q4)
HCA Healthcare Inc (12/24 Q4, Bef-mkt)
JP - Základní O/N úroková sazba
Las Vegas Sands Corp (12/24 Q4)
NextEra Energy Inc (12/24 Q4, Bef-mkt)
Signify NV (12/24 Q4, Bef-mkt)
7:00Telefonaktiebolaget LM Ericsson (12/24 Q4)
9:30DE - PMI v průmyslu
13:00American Express Co (12/24 Q4)
13:00Verizon Communications Inc (12/24 Q4)
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university
16:00USA - Prodeje starších domů