Nízkonákladové letecké společnosti zažívaly v Evropě boom už nějakou dobu a nedávné události je posílily ještě více: Jejich konkurenti – zavedení, většinou národní dopravci – je donedávna nebrali jako vážnou hrozbu, šok v podobě obav z terorismu pak vedle krachující Sabeny a zhoršujících se výsledků dalších velkých dopravců dal vyniknout růstu takových společností jako Ryanair nebo easyJet.
Ale i na „diskonty“ došlo: Ryanair dostal od EK pokutu 5 mil. dolarů, což jeho akcie poslalo dolů téměř o třetinu, zisky easyJetu v účetním roce do 30.9. poklesly o 34 %. Problém těchto aerolinek spočívá v chabém ekonomickém růstu a tvrdé regulaci, přidávají se ale i zavedení dopravci jako British Airways nebo Air France, kteří se zalekli síly nízkonákladových soupeřů a pustili se do snižování cen.
Rozdíly v cenách letenek se tak podstatně snížily. Stále je sice patrný náskok diskontních dopravců v málo atraktivních časech mimo špičku, pokud ale vezmeme průměry nebo lety v hlavních časech, potom se ceny tolik neliší, tvrdí Business Week.
Konfrontace se snižujícím se náskokem vedla Ryanair a easyJet k jednoznačné odpovědi: dalšímu snižování cen (Ryanair za poslední čtvrtletí průměrně o 11 %, easyJet za minulý rok o 6,7 %). Cenová válka mezi dopravci tak dostává další rozměr.
Nutno říct, že tato odpověď „diskontů“ je více než logická – zavedené společnosti si totiž postupně osvojují jejich inovace a navíc mají možnost případný propad na vysoce kompetitivních linkách kompenzovat výnosy z dálkových letů nebo prémiových služeb. Ve prospěch tradičních dopravců mluví i konzervativnost Evropanů - ti jim stále ve většině dávají přednost a podle britského leteckého konzultanta Chrise Tarryho ani nejeví velkou citlivost na cenu, zvláště tvoří-li dnes rozdíl mnohdy jen několik euro. Ranou pro nízkonákladové dopravce pak byla i čerstvá kauza
„Charleroi“, která, jakožto možný precedens, posunuje podmínky na trhu ve prospěch tradičních aerolinek.
Výše zmíněné faktory jistě působily na snížení vytíženosti letů Ryanairu v posledním čtvrtletí 2003 z 76 na 71 %, ke kterému došlo i přes další snižování cen.
Přes to všechno obě ze dvou největších nízkonákladových společností mají vcelku rozsáhlé plány na expanzi a nákup nových letadel (každá zhruba 250), aby tak posílily svou pozici na trhu. Uvidíme, jak se jejich konfrontace s tradičními dopravci bude vyvíjet, zatím má však jediného vítěze, a tím je zákazník.
Tomáš Vlk, Patria Online
(zdroj: BW)