Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
BW: Velké aerolinky vs. nízkonákladové: Kdo vítězí? - Zákazníci!

BW: Velké aerolinky vs. nízkonákladové: Kdo vítězí? - Zákazníci!

11.2.2004 12:55
Autor: 

Nízkonákladové letecké společnosti zažívaly v Evropě boom už nějakou dobu a nedávné události je posílily ještě více: Jejich konkurenti – zavedení, většinou národní dopravci – je donedávna nebrali jako vážnou hrozbu, šok v podobě obav z terorismu pak vedle krachující Sabeny a zhoršujících se výsledků dalších velkých dopravců dal vyniknout růstu takových společností jako Ryanair nebo easyJet.

Ale i na „diskonty“ došlo: Ryanair dostal od EK pokutu 5 mil. dolarů, což jeho akcie poslalo dolů téměř o třetinu, zisky easyJetu v účetním roce do 30.9. poklesly o 34 %. Problém těchto aerolinek spočívá v chabém ekonomickém růstu a tvrdé regulaci, přidávají se ale i zavedení dopravci jako British Airways nebo Air France, kteří se zalekli síly nízkonákladových soupeřů a pustili se do snižování cen.

Rozdíly v cenách letenek se tak podstatně snížily. Stále je sice patrný náskok diskontních dopravců v málo atraktivních časech mimo špičku, pokud ale vezmeme průměry nebo lety v hlavních časech, potom se ceny tolik neliší, tvrdí Business Week.

Konfrontace se snižujícím se náskokem vedla Ryanair a easyJet k jednoznačné odpovědi: dalšímu snižování cen (Ryanair za poslední čtvrtletí průměrně o 11 %, easyJet za minulý rok o 6,7 %). Cenová válka mezi dopravci tak dostává další rozměr.

Nutno říct, že tato odpověď „diskontů“ je více než logická – zavedené společnosti si totiž postupně osvojují jejich inovace a navíc mají možnost případný propad na vysoce kompetitivních linkách kompenzovat výnosy z dálkových letů nebo prémiových služeb. Ve prospěch tradičních dopravců mluví i konzervativnost Evropanů - ti jim stále ve většině dávají přednost a podle britského leteckého konzultanta Chrise Tarryho ani nejeví velkou citlivost na cenu, zvláště tvoří-li dnes rozdíl mnohdy jen několik euro. Ranou pro nízkonákladové dopravce pak byla i čerstvá kauza „Charleroi“, která, jakožto možný precedens, posunuje podmínky na trhu ve prospěch tradičních aerolinek.
Výše zmíněné faktory jistě působily na snížení vytíženosti letů Ryanairu v posledním čtvrtletí 2003 z 76 na 71 %, ke kterému došlo i přes další snižování cen.

Přes to všechno obě ze dvou největších nízkonákladových společností mají vcelku rozsáhlé plány na expanzi a nákup nových letadel (každá zhruba 250), aby tak posílily svou pozici na trhu. Uvidíme, jak se jejich konfrontace s tradičními dopravci bude vyvíjet, zatím má však jediného vítěze, a tím je zákazník.

Tomáš Vlk, Patria Online
(zdroj: BW)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data