Evropská unie („EU“) brání svůj společný trh mj. proti opatřením obchodníků z nečlenských států, kteří se snaží proniknout na trh EU díky abnormálně nízkým cenám, za něž by jinak běžně neprodávali (antidumping). EU se rovněž brání i situacím, kdy nečlenské státy podporují vývozy svých podniků do EU různými finančními pobídkami, např. refundací cel apod. (antisubvence). EU tak může činit proto, že obchodní politika vůči nečlenským zemím je její výlučnou pravomocí, nikoli tedy výsadou jednotlivých členských států.
Evropská komise zpravidla z podnětu evropských podnikatelů prošetřuje ročně desítky výše uvedených případů. Existuje-li silné podezření na existenci protiprávního dumpingu či subvence, může již v průběhu vyšetřování být uděleno prozatímní antidumpingové clo nebo tzv. vyrovnávací clo v případě subvence. Celé vyšetřování může skončit uložením tzv. definitivního cla, a to až na pět let. Toto clo lze po uplynutí jednoho roku měnit, stejně tak jako dodatečně prodloužit, pokud nekalá obchodní praktika trvá i po uplynutí pětiletého období.
Těžko si lze představit, že by nečlenské státy a jejich podniky začaly dobrovolně upouštět od dumpingu či subvencí. Přesto EU v r. 2003 uložila pouze pět definitivních antidumpingových cel (oproti 28 v r. 2002) a deset vyrovnávacích cel (oproti 17 v r. 2002 a až 48 v r. 2000). Rovněž počet nových vyšetřování klesl na 8 oproti 23 v r. 2003. Ke konci r. 2003 tak na území EU platilo 156 definitivních cel a 17 cel vyrovnávacích.
Podle údajů Evropské komise je 0,5% všech importů do EU ovlivněno dumpingem či subvencemi. Za posledních pět let bylo zahájeno 181 vyšetřování vůči 41 nečlenským státům v čele s Čínou (24) a Indií (23), jež se týkaly především chemického průmyslu (58), ocelářství (22), elektroniky (22) a textilu (20).
Co z dostupných údajů asi nezjistíme, je odpověď na otázku, zda pokles antidumpingových cel není náhodou důsledkem toho, že by Evropská komise konečně začala antidumpingové řízení používat jen k jeho pravému účelu: tj. potírání obchodního dumpingu. I Česká republika se totiž v minulosti na cementových a ocelárenských případech mohla přesvědčit o tom, že Evropská komise někdy jedná na nátlak průmyslových lobby tak, že potírá nejen obchodní dumping (prodej za uměle nízké ceny), ale i dumping ekologický (neinvestování do ekologie) či dumping sociální (přirozeně nízké náklady na pracovní sílu v místě výroby); k tomu sice z právního pohledu nemá mandát, ale v praxi tak úspěšně činí.
Pavel Svoboda
Weinhold Legal
Důležité upozornění Weinhold Legal