Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Úvahy o vlivu vyšších spotřebních daní na Philip Morris ČR (opak.)

Úvahy o vlivu vyšších spotřebních daní na Philip Morris ČR (opak.)

30.12.2003 13:06
Autor: 

Philip Morris ČR údajně hodlá na začátku roku 2004 zvýšit konečné ceny svých značek cigaret zhruba o 4 Kč na krabičku. Toto cenové zvýšení má do značné míry odrážet nedávno schválené zvýšení spotřebních daní, které je vyžadováno legislativou EU. In rem část daně se zvyšuje z 0,36 na 0,48 Kč z jedné cigarety a ad valorem část daně se zvýší z 22% na 23% z konečné ceny pro zákazníka.

Současná retailová cena nejprodávanější značky Petra (vyrábí je PM ČR) dosahuje 40 Kč za krabičku, PM ČR ji údajně zamýšlí zvýšit na 44 Kč, my jsme očekávali téměř 46 Kč na krabičku. Ačkoliv nižší růst ovlivní poptávku po cigaretách méně negativně, než jsme očekávali (především pak poptávka po dražších značkách), negativně zasáhne do marží společnosti. Náš odhad vývoje retailové ceny byl založen na předpokladu, že společnost plně promítne zvýšení daně do koncových cen a současně upraví netto cenu (tj. bez daní) o inflaci - uvažovali jsme 3% nárůst (poslední úprava cen nejprodávanějších značek proběhla před dvěma lety). Z uvedených informací ale vyplývá, že se příští rok sníží netto cena (kterou si rozdělují distributoři a Philip Morris ČR) o necelých 3 % (týká se značky Petra).

Níže uvedený graf ukazuje dvě varianty dalšího možného vývoje. Společnost může plně promítnout do koncových cen jak zvýšení daní, tak inflaci, což je scénář, kterého se držíme v našich projekcích. Tím by sice Philip Morris ČR udržel reálnou cenu prodané krabičky, současně by to ale vedlo ke zvýšení retailové ceny až na 72 Kč v roce 2007. Druhou varianta uvažuje, že společnost se zachová stejně jako nyní, tj. že zvýšení daní částečně promítne do svých marží. To by sice vedlo k mírnějšímu zvýšení retailové ceny (na cca 60 Kč v roce 2007), avšak výrazně by klesla jak reálná, tak nominální netto cena pro Philips Morris ČR.

Ať již se Philip Morris ČR rozhodne pro jakoukoliv variantu, dopad do hospodaření společnosti bude obdobně negativní. Jde pouze o to, jak se efekt zvýšení daně rozloží na pokles průměrné čisté prodejní ceny a pokles prodaného objemu. Ve své podstatě jde o odhad elasticity poptávky a nabídky, která pak rozhoduje o konkrétních krocích společnosti. Připomínáme, že s rostoucí cenou statku roste cenová elasticita poptávky.

Jan Hájek


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Proč valorizace?
    30.12.2003 13:33

    Cigarety nejsou penze, proč jste očekávali "zvýšení ceny o inflaci"? PM za poslední roky výrazně klesly náklady na suroviny (díky poklesu USD) a hlavně musí dávat pozor, aby nějakým krátkozrakým opatřením neotevřel prostor dnes téměř neexistující konkurenci. A že ta se chystá do "nových EU zemí" nastoupit razantně vědí i v Kutné Hoře. BTW: od května bude po "tax free" shopech na hranicích, to bude mít zajímavý jednorázový efekt.
    Kozina
  • označení os Y
    23.12.2003 16:59

    Dobrý den, můžete prosím označit obě osy Y grafu? Levá je tuším cena krabičky cigaret, u pravé osy si nejsem jist co znamená. Díky
    Milan
    • značení os
      30.12.2003 13:24

      V grafu jsme upustili od označení obou os Y záměrně, neboť k levé ose Y se vztahuje jak konečná cena v Kč tak současně sazba efektivní daně. Pravá osa Y označuje čistou cenu v Kč (cenu po odečtení daní).
      Jan Hájek
      • označení os Y
        31.12.2003 11:16

        OK. Už jsem to pochopil. Asi jsem předtím přehlédl u popisků to "lhs" a "rhs" (zřejmě left-hand scale a right-hand scale nebo něco takového), jež je klíčem ke čtení grafu. A k té zmiňované elasticitě nic konkrétnějšího nemáte? Např. odhad na základě obdobných historických událostí u jiných výrobců v zahraničí. Jinak bych docela jednou chtěl vidět, jak moc podobné průmyslové podniky při svém rozhodování např. o své cenové politice v praxi využívají všechny ty krásné teoretické poučky (zde např. cenovou elasticitu) o kterých se píše v těch tlustých učebnicích.
        Milan
        • elasticity
          8.1.2004 13:33

          Získat relevantní data o elasticitě je skutečně obtížné, u českého trhu prakticky nemožné. Reakce na zvýšení cen bývá výrazná v bezprosředně následujícím čtvrtletí či pololetí (pokles je dán ale z velké části předzásobením ve čtvrtletí předcházejícím zvýšení ceny). Z dloudobého hlediska je poptávka po tabákových výrobcích relativně neelastická. V modelu např. uvažujeme, že zvýšení ceny o každé 3% povede ke snížení poptávky o 1%.
          Jan Hájek
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
14:30US - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m