Představitelé nejsilnější opoziční strany, která by dnes podle průzkumu volebních preferencí s velkou převahou vyhrála parlamentní volby, v minulých měsících přicházeli s různými návrhy změn v daňové a sociální politice. Nyní se zdá, že myšlenky ekonomů a politiků v ODS směřují k jediné variantě. Na víkendovém kongresu ODS, o němž dnes píší všechny noviny, se objevily další důležité informace. Nicméně zcela nové tyto informace nejsou. Shodují se totiž s parametry daňového systému, které bylo možné odvodit z ilustračních nákresů obsažených v dokumentu nazvaném Modrá šance, který spatřil světlo světa již 22. července. Krátce poté, jsme se pokusili analyzovat dopady návrhů obsažených v tomto materiálu. Informace, které zazněly na kongresu ODS, ukazují, že naše odhady parametrů navrhovaného daňového systému byly správné.
Nový systém daně z příjmu fyzických osob a sociálních dávek by měl mít následující parametry: daňová sazba by byla jediná na úrovni 15% a platil by jí každý, jehož hrubý měsíční příjem překročí 11 500 Kč. Odečitatelná položka by byla jediná a činila by 10 000 Kč. Ten, kdo by pobíral méně než 11 500 Kč měsíčně by dostával sociální dávku ve formě negativní daně se sazbou 50%. Při nulovém příjmu tedy by negativní daň činila (0-10 000)*50%, tj. - 5 000 Kč. Nezaměstnaní by tedy dostávali sociální dávku 5 000 Kč. Při hrubém měsíčním příjmu 11 500 Kč (cca 10 000 Kč po zaplacení sociálního a zdravotního pojištění) by transfery byly nulové.
Porovnání se současným systém daní a sociálních dávek komplikuje složitost obou současných systémů. Na straně daní je to progrese sazeb a existence více odpočtů z daňového základu, u sociálních dávek je to existence mnoha dávek s rozdílným způsobem výpočtu výše a možností získání dávek. Proto jsme se pro ilustraci pokusili jen o srovnání čistého příjmu (hrubý příjem po odečtení sociálního a zdravotního pojištění a daní, a po přičtení sociálních dávek) v případě rovné daně s negativní daní (křivka NDD) a čistého příjmu zaměstnance z trojčlenné rodiny (manžel/ka + dítě od 6 do 10 let) za současných podmínek.
|
Z grafu je zřejmé, že rodiny uvedeného typu by si ve všech příjmových pásmech polepšili v případě realizace reformy navrhované ODS. Zajímavé ovšem je, že pro zaměstnance z našeho příkladu s hrubým příjmem mezi 6 000 a 11 000 Kč je mezní přírůstek čistého příjmu při zvýšení hrubého příjmu vyšší při stávajících daňové a sociální politice než v případě návrhu ODS. Je tedy otázkou, nakolik by změny navrhované ODS vedly ke snížení "pasti chudoby", která zatěžuje statistiky nezaměstnanosti a výdaje na pasivní politiku zaměstnanosti. Pro osoby s vyšším příjmem, které nemají nárok na sociální dávky, jsou ovšem jednoznačně výhodnější návrhy ODS. Příčinou je odstranění daňové progrese.
Neopomenutelnou výhodou negativní daně je také možnost využívat pouze jediný kanál pro transfery peněz mezi občany a státem. Statická analýza ovšem ukazuje, že "drobnou" nevýhodou by bylo zhoršení rozpočtové bilance. Samozřejmě lze argumentovat, že nižší daně povedou k dočasně rychlejšímu hospodářskému růstu. Zbývá návrh ODS doplnit realistickými odhady dopadů daňových změn, případně upravit parametry navrhovaného systému rovné daně s negativní daní, a ODS bude mít pro příští volby zbraň velmi silného kalibru.
David Marek