Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Hodnota a cena akcie Českého Telecomu  (III) – I vy rozhodnete

Hodnota a cena akcie Českého Telecomu (III) – I vy rozhodnete

14.11.2003 10:34
Autor: 

Na základě našich předchozích komentářů by mělo být jasné, že jedna z klíčových otázek pro hodnotu akcie Českého Telecomu je, zda dále poroste tlak mobilních operátorů - po získání 100% Eurotelu, tedy zejména T-Mobile CR a Oskara - tj. jaká bude volba uživatelů týkající se toho, koho budou využívat pro hlasové a datové služby. V souvislosti se zajištěním se oproti migraci k mobilní telefonům akvizicí zbývajícího podílu v Eurotelu zmiňme zatím pouze to, že výsledný efekt bude záviset na úspěchu jednotlivých mobilních operátorů v získávání nových a přetahování stávajících klientů a jejich provolaných minut a toho, kolik bude Eurotel schopen získat z nové provolané minuty efektivních výnosů a zisku.

Míra celkového poklesu objemu provolaných minut a průměrného výnosu z provolané minuty (reflektováno ve výnosech z hovorného) je u Českého Telecomu stále významná pro jeho hodnotu, to i přes vzrůstající orientaci na datové služby a plánovaný zvýšený - 100% podíl v Eurotelu. Význam jednotlivých složek výnosů je znázorněn v následujícím grafu:


Také jsme zde již naznačili, že v této souvislosti očekáváme sílící diskusi zejména na téma vztahu mezi mírou penetrace mobilního trhu a migrace k mobilním telefonům ve smyslu (i) počtu provolaných minut (tj. výnosech z hovorného) a v extrémnějším případě až (ii) počtu dalších zrušených pevných linek (reflektováno ve výnosech z paušálu) a úplném přechodu některých zákazníků k mobilním telekomunikacím jak pro hlasové, tak pro datové služby.

Je široce přijímanou tezí, že přes rostoucí tlak alternativních operátorů byl právě tlak mobilních operátorů doposud hlavním faktorem, který zmenšoval podíl Českého Telecomu na celkovém objemu provolaných minut v odvětví (hlasové služby) a současně zmenšoval jeho schopnost zvyšovat, či držet marže. Možný další vývoj ohledně podílu mobilních operátorů na celkovém objemu provolaných minut znázorňuje následující (pouze indikativní) obrázek:


Zdroj: Patria Finance

Nárůst podílu na trhu ve smyslu provolaných minut se zvyšující se penetrací (pouze pro zjednodušení jsou použity lineární vztahy) mobilního trhu je intuitivní (obecně by nenastal v relativně extrémních situacích, např. pokud by růst celého objemu provolaných minut v odvětví telekomunikací převážil vliv rostoucí penetrace ve smyslu počtu osob vlastnících mobilní telefon). Co se stane po plném nasycení tohoto trhu (ve smyslu počtu osob vlastnících mobilní telefon) je jasné méně. V principu jsou možné tři scénáře:

* Dojde k poklesu podílu mobilních operátorů na objemu provolaných minut – linka C. To by teoreticky mohlo nastat např. v případě hrubé chyby při pricingu služeb mobilních operátorů se současnou výraznou cenovou agresivitou Českého Telecomu, či klesající ochotě lidí platit prémie za mobilitu. Celkově je ale tento scénář nepravděpodobný (připomeňme, že abstrahujeme od minut provolaných pro použití internetu).

* Situace se stabilizuje (linka A) poté, co se trh segmentuje - např. nižší příjmové skupiny s vyšší cenovou elasticitou využívající převážně levnější pevné linky a to hlavně mimo špičku, apod.

* Rozšíření mobilních telefonů povede k akceleraci jejich užívání co se týče počtu provolaných minut – linka B. To např. díky snižující se cenové senzitivitě, rostoucí ochotě platit za mobilitu a lehčí užíváni mobilního telefonu ve srovnání s pevnou linkou, rostoucí sofistikovanost obyvatelstva a uživatelská hodnota mobilních přístrojů, atd. A opět bude hrát výraznou roli cenová strategie jak mobilních operátorů,tak Českého Telecomu (a alternativních operátorů).

Významným faktorem určujícím sklon přímky podílu na celkovém trhu, jejíž hlavní alternativy jsou naznačeny v grafu, bude i postoj operátorů a regulátora k propojovacím poplatkům.

Pro hlubší indikaci důležitosti výše uvedeného znovu uveďme graf ukazující počet provolaných minut a průměrného výnosu z minuty u Českého Telecomu


Zdroj: Český Telecom, Patria Finance

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data