Jako pokračování pohledu na fundament akcie Českého Telecomu se detailněji podívejme na to, jak si v tomto roce vede domácí mobilní operátor číslo jedna. V kontextu posledních výsledků obou společností se může opět posouvat jejich význam pro kombinovanou hodnotu Českého Telecomu ve prospěch Eurotelu, jeho hospodaření tak bude dále nabírat na důležitosti.
Podíváme se na hlavní skupiny jeho výnosů a jejich vývoj v posledních 8 čtvrtletích. Z následujícího grafu je patrný pokles jednorázových výnosů, které jsou do značné míry vázány na velikost přírůstků počtu zákazníků - pokles je tedy reflexí postupné nasycenosti trhu a zaměření se na stávající zákazníky (např. v rámci konceptu Customer Lifetime Value - viz. minulý článek). Relativní stabilita (či mírný pokles y-o-y) výnosů z měsíčních poplatků (jak v rámci roku, tak v meziročním srovnání) je v určitém kontrastu s vývojem výnosů z hovorného a ostatních služeb (včetně příjmů od ostatních operátorů). Ty fluktuují v rámci roku, zejména je ovšem u nich patrný rostoucí trend:
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Rostoucí trend čistých výnosů z hovorného je v tomto roce doprovázen i zvýšeným příjmem od ostatních operátorů (po 2002/2001 y-o-y poklesu rovnajícímu se 18%, způsobenému snížením propojovacích poplatků). Detailnější pohled na nejdůležitější kategorii výnosů - čisté výnosy z hovorného, ještě přineseme.
Následující graf pak shrnuje hlavní výsledky společnosti co se týče výkazu zisků a ztrát (včetně pozitivně vyznívajícího porovnání operační marže s průměrem odvětví):
Zdroj: Eurotel, Patria Finance
Jiří Soustružník