Není tomu tak dávno, co jsem v jednom ze sloupků citoval předního představitele Intel Corp. Ten vyjádřil obavu z možného (a nyní zatím jenom začínajícího) odlivu amerických a evropských pracovních míst v segmentu technologií a finančních služeb do mnohem levnějších a vzdělanostně v mnoha případech ekvivalentních regionů Indie a Číny. V podstatě ještě ani neutichly emoce rozvířené rozporem mezi tímto prohlášením a velmi dobrými výsledky Intel Corp. a máme tu pokračování - HSBC Plc.
Ta se nechala na konci minulého týdne slyšet, že plánuje přesunout do Asie minimálně 4,000 pracovních míst ze svých call - center v Sheffieldu, Birminghamu, Brentwoodu a Swansea. Proces přesunu začne v lednu roku 2004 a - bohužel - bude doprovázen nedobrovolným propouštěním. HSBC Plc se tak postavila po bok bank jako J.P. Morgan Chase nebo Morgan Stanley ve snaze přesunout v maximální možné míře pracovní pozice do míst, kde nebude muset platit platy a nájmy na úrovni Londýna a New Yorku. Ostatně, poté, co HSBC Plc v posledních 5 letech utratila 45 miliard dolarů za akvizice, jistá odtučňovací kůra ji neuškodí.
Jako hlavní důvod tohoto - pro zaměstnance banky velmi nepopulárního - kroku banka uvedla snahu snížit mzdové náklady, dále vyplácené penzijní příspěvky a daně. Je smutným faktem, že mzda v Indii je na cca 10% toho, co by banky zaplatily v Londýně nebo v New Yorku (zdroj: Indian Insititute of Management). Pokud si banky dovolí "luxus" a začnou najímat absolventy MBA ze třech nejlepších obchodních škol v zemi - Bangalore, Ahmedabad a Kalkata - náklady na pracovníky pak dosáhnou maximálně USD13,000 p.a. (trochu rozdíl proti platům v Londýně nebo v New Yorku).
Pro HSBC Plc se však nejedná o první krok podobným směrem. Banka otevřela své první "back-office" centrum v Guangzhou, Čína, v roce 1996 a začala tam přesouvat pracovníky v roce 2000. Podle analýzy Deloitte Research k roku 2008 sto největších finančních domů přesune do Indie 1 milion pracovních míst - hlavně v oblasti zpracování transakcí a informačních technologií. To je zhruba polovina celkového počtu míst (2 miliony), které budou z oblasti finančních služeb k tomuto roku do Indie přesunuty (současně jde o 15% všech pracovních míst v sektoru financí).
Ke konci tohoto roku tak HSBC Plc bude v "globálních back-office" nejspíše zaměstnávat plných 8,000 lidí. Celkově se však banka potřebuje zbavit 13% svých zaměstnanců, 1,400 bylo oznámeno v červenci a nyní tedy víme o 4,000 dalších - celosvětově HSBC Plc zaměstnává 215,000 pracovníků, jenom ve Velké Británii jich je 42,000.
Jako první se proti tomuto kroku ozvaly - světe div se - odbory. Podle předsedy svazu UNIFI, který zastupuje 25,000 zaměstnanců banky, se nyní bude rozhodovat, jestli tito pracovníci půjdou do stávky nebo ne. Současně odbory chtějí získat podporu zákazníků banky. Otázkou zůstává, jak moc úspěšné odbory budou - zákazník chce informaci nebo službu, jestli ji dostane od pracovníka v Sheffieldu nebo v Kalkatě je mu v podstatě jedno. Pokud tento krok povede ke zkvalitnění služeb a nižším nákladům, dá se jedině tleskat. Na druhé straně je evidentní, že dříve nebo později může dojít také na "neservisní" místa a pak bude teprve úzko.
Petr Žabža