Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Český spotřebitel je pesimistický, maloobchod přesto vzkvétá

Český spotřebitel je pesimistický, maloobchod přesto vzkvétá

15.10.2003 9:14
Autor: 

komentář bude doplněn
Maloobchodní tržby se v srpnu meziměsíčně zvýšily o 0,8%. Ve srovnání s loňským rokem se objem tržeb v maloobchodním prodeji zvýšil o 5,8%. Zároveň byly revidovány (směrem vzhůru) údaje o meziročním růstu v červnu a červenci na 7,8%, resp. 7,2%. Podobně jako v předchozích dvou měsících i tentokrát k růstu celkových tržeb přispěly vysoké tržby z prodeje automobilů a pohonných hmot.

Na české domácnosti se v poslední době snáší řada negativních zpráv: míra nezaměstnanosti zdolává rekordní hodnoty, rozpočtová reforma přinese zdražení benzínu, alkoholu, tabáku, telefonování a dalších služeb. Pesimismus domácností měřený indikátorem důvěry ČSÚ pod tíhou negativních zpráv již dosáhl tříletého maxima. Na útratách v obchodech to přesto znát není. Právě naopak, maloobchodní tržby a spotřební výdaje domácností se zvyšují poměrně svižným tempem. Klíč k tomuto paradoxu je fakt, že rozhodnutí o tom, zda koupit či nekoupit, neovlivňuje ani tak optimismus či pesimismus spotřebitelů, ale obsah peněženky (alespoň v makroekonomickém měřítku). Pesimismus patrně patří mezi „archetypy“ ekonomického myšlení českých domácností, neboť ve své šestileté historii dosáhl indikátor důvěry kladné hodnoty pouze jednou jedinkrát. Spoléhat se na souvislost mezi tímto indikátorem a skutečnými útratami domácností je prozatím ošidné. Pro maloobchodní prodejce je důležitější, že peněženky a běžné účty domácností zásobuje rychlý růst mezd. Disponibilní důchod domácností se v první polovině letošního roku reálně zvýšil o 6,4%, průměrná reálná mzda dokonce o 7,2%. Banky navíc zjistily, že vydělat se dá také na úvěrování domácností. Jejich snaze získat klienty napomáhají nízké úrokové sazby. V prvních osmi měsících letošního roku se objem úvěrů poskytnutých bankami domácnostem meziročně zvýšil o 30,0%.

Je pravděpodobné, že růst spotřebních výdajů domácností bude i ve 3. čtvrtletí hlavním zdrojem růstu hrubého domácího produktu. Jsou to právě domácnosti, kdo drží české hospodářství nad vodou v době, kdy klesá investiční aktivita firem a zvyšuje se propad čistého vývozu. Nic ale není zadarmo. Cenou za tuto formu stabilizace hospodářského růstu je rostoucí zadlužení státní pokladny (která vydatně podporuje útraty domácností sociálními transfery), zvyšující se dluhy domácností a v neposlední řadě také prohloubení reálného salda v zahraničním obchodu. Zkrátka na chvíli se ekonomika může opřít o domácnosti, dlouhodobý růst potřebuje jiné opory.

David Marek


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data