Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Jak dlouho to bude trvat, než auta začnou jezdit na vodík? - Jak je na tom vlastně svět s ropou (III)

1.10.2003 11:56
Autor: 

Zjednodušíme-li daný problém a budeme-li předpokládat, že po vyčerpání zásob ropy začnou vozidla používat jako palivo vodík (hlavní překážkou tohoto alternativního zdroje paliva se nyní zdá jeho uložení a manipulace s takovýmito palivovými články) je pro odpověď na otázku v nadpise určující poměr zásob a spotřeby ropy na světě a v jeho jednotlivých regionech. Již dříve jsme se podívali na tzv. potvrzené rezervy ropy je hlavních světových regionech. Ve vztahu k uvedeným rezervám je důležité tzv. R/P ratio - poměr rezerv v daném regionu a jeho spotřeby v daném roce. Tento poměr tak říká, jak na jak dlouho by daná rezerva v dané oblasti vystačila při neměnné spotřebě.



Zdroj: BP, OGJ, Patria Finance

R/P poměr pro celý svět je odhadován na 40-50 let, což je možno považovat za vážený průměr hodnot uvedených v grafu. Graf dále indikuje budoucí exportní/importní toky ropy mezi jednotlivými regiony. Pro nás jako Evropany není zrovna potěšující R/P poměr na zhruba osmi letech (připomínáme, že při jeho kalkulaci se vychází z konstantní spotřeby, ve skutečnosti tedy evropské zásoby pravděpodobně vystačí na méně díky jejímu růstu). Předurčuje to Evropu jako lídra (z donucení) pro hledání alternativních zdrojů paliv? Z hlediska podpory politiků mají zatím navrch spíše Spojené státy, kde si pan Bush, zdá se, vzal vodík za svůj oblíbený prvek a alespoň verbálně podporuje výzkum v této oblasti.

Na závěr uveďme, že konkrétní cesta k masivnějšímu nastoupení alternativních paliv bude definována postupně rostoucími náklady na stále obtížnější těžbu z méně výnosných a hůře dostupných ložisek, které povedou k růstu cen ropy a následně jejích derivátů. Z hlediska načasování se tedy bavíme o tom, kdy jejich cena překročí hranici, na které již bude výhodnější při dané technologické vyspělosti světa začít využívat alternativní paliva pro motorová vozidla.

Jiří Soustružník

Předchozí díly ze série o ropě:
Ne USA, ale Arabský svět hýbe světovou ekonomikou (II)
OPEC opět překvapil, ale jak je na tom vlastně svět s ropou?


Váš názor
  • eko
    1.10.2003 16:03

    Je škoda, že motivací jsou (a asi budou) jen ekonomická hlediska. Stále více oceňuji, když hladina hluku a splodin klesne pod mými smysly registrovatelnou mez. :-( Nehledě na to, že z ropy nepochází pouze palivo pro spalovací a vznětové motory....
    Václav
    • Re: eko
      2.10.2003 10:52

      Mám podobný dojem. Možná, že budeme jezdit na vodík, ale z čeho budeme vyrábět například plasty? Budeme se muset vrátit k dřevu??
      Pavel
    • eko a eko
      2.10.2003 7:17

      Dá se na to hledět i tak, že problém je v tom, že nelze určit náklad ( a cenu) toho, že automobily způsobují znečištění, hluk atd. Jde o klasický případ produkce něčeho, kdy v produkčních nákladech není zahrnut celkový náklad (např. i na odstranění zplodin). Toto je ale mimo některých služeb problém v podstatě celé ekonomiky.
      Jiri Soustruznik
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data