V minulém článku jsme začali analýzu domácího odvětví mobilní telekomunikace pohledem na podíl jednotlivých operátorů co se týče celkového počtu zákazníků a na podíl na přírůstcích nových zákazníků. Z toho vyplynulo, že Oskar si v posledních měsících přičítá jednoznačně největší podíl na nových uživatelích, naopak podíl Eurotelu se výrazně propadá, zejména od počátku roku 2003. Podíl T-Mobile CR na nových zákaznících mírně klesá. V souladu s tímto se vyvíjí i celkový podíl na trhu – získává Oskar a klesají podíly T-Mobile CR a Eurotelu.
Počet uživatelů ale dané společnosti zajímá pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, zisky a hlavně – tvorbu volného cash flow. Podívejme se tedy nyní na tržní podíl jednotlivých operátorů co se týče jejich celkových výnosů (porovnatelnost může být, ale pouze mírně, ovlivněna rozdílnými použitými účetními standardy); pro lehčí porovnání znovu uvádíme i graf podílů na trhu podle počtu zákazníků:
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Zatímco podíl Eurotelu na celkových nominálních tržbách odpovídá jeho podílu na celkovém počtu zákazníků (oba asi 46%), Oskar si v nominálním vyjádření vede lépe – podíl na tržbách 16% vs. 12% na počtu zákazníků. Kdo to z hlediska podílu na tržbách v odvětví „odnesl“ je tedy jasné.
Výše uvedené rozdíly jsou samozřejmě způsobeny rozdíly mezi průměrným příjmem na zákazníka u jednotlivých operátorů. Jeho determinanty se přitom dají rozdělit na:
1. průměrný příjem na post-paid a na pre-paid (paušál, minutový tarif, počet provolaných minut, cena a objem nehlasových služeb),
2. poměr počtu post-paid a na pre-paid klientů.
V následujícím článku se detailněji podíváme právě na to, proč se průměrný příjem na zákazníka liší – tj. jak se liší daní operátoři co se týče uvedených dvou bodů.
Jiří Soustružník
Předchozí díl ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (I): Rozděl a …
Následující díl ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (III): Proč má jeden víc?