Globální velkoobchodní prodej mobilních telefonů ve druhém čtvrtletí 2003 rostl o 11% na 111 milionů kusů. Do rukou spotřebitelů se však dostalo jen 108 milionů mobilů, a zásoby tak vzrostly. Vyplývá to z výzkumu společnosti Strategy Analytics. Tempo růstu "mobilního" trhu se tak ve srovnání s meziročním 16% vzestupem v 1Q snížilo.
Globální tržní podíl se zvýšil finské Nokii, naopak propadl u většiny ostatních výrobců. Na trh mobilních přístrojů působil pozitivně zájem o mobily s barevným displejem a kamerou a prodej na "rozvojových" trzích především Indie. Negativně působila krize kolem SARS.
Na odbyt jdou nejlépe levnější přístroje. Průměrná velkoobchodní cena největších šesti producentů poklesla meziročně o 20 USD na 140 dolarů. Podle Strategy Analytics se bude růst mobilního trhu ve zbytku letošního roku snižovat, přesto celý rok 2003 uzavře o 6% (455 mil. kusů) výše než loni.
Nokia opět převálcovala své konkurenty, a to jak na "svém" trhu GSM (46% je její tržní podíl), tak na trhu CDMA, který vévodí Americe a části Asie. Slabé čtvrtletí zaznamenala Motorola (17% podíl loni), vinou silného poklesu v Číně, a Samsung Electronics. Siemens si zachoval tržní podíl téměř stejný, ve srovnání s loňskými 8% je však níže, i když představil nové modely. Podíl Sony Ericsson vzrostl ve 2Q na 6,0%, společnost přitom k ziskovosti potřebuje tržní podíl 7% (samotný Ericsson měl před 3 lety tržní podíl více než 10%!).
Tabulka: Vývoj globálních tržních podílů největších producentů mobilních telefonů
(zdroj: Reuters)