V minulém článku jsme se zaměřili na tržby regionálních distributorů elektřiny ve kterých vlastní majoritní podíl společnost ČEZ, nyní se podíváme detailněji na ziskovost těchto společností.
Absolutní velikost zisku EBITDA ovlivňuje jak objem prodaného množství elektřiny, tak i realizované obchodní rozpětí, které je závislé na cenách, za které distribuční společnosti elektřinu nakoupí od výrobců (výrobní náklady + náklady na služby přenosové soustavy ČEPS), a na cenách, za které ji prodají koncovým spotřebitelům. Dále se do EBITDA promítají osobní náklady, rezervy a opravné položky a další provozní náklady a výnosy.
Následující graf znázorňuje operační ziskovost distributorů na úrovni EBITDA.
Zdroj: distribuční společnosti, Patria Finance
V prvním pololetí 2003 došlo u všech distributorů k meziročnímu poklesu EBITDA.
Stejně jako největších tržeb, dosáhla největšího zisku Severomoravská energetika, a to 1,263 mld. Kč za prvních šest měsíců, to ale také představuje největší meziroční pokles –16,4 %.
Východočeská energetika vykázala zisk 1,014 mld. Kč, následuje Západočeská energetika, která je nejmenší z hlediska tržeb, nikoliv však zisku - vykázala zisk 913 mil. Kč, což je více než Středočeská energetická (838 mil. Kč) a Severočeská energetika (647 mil. Kč).
Na ziskovost se také můžeme podívat prostřednictvím ziskovosti tržeb na úrovni přidané hodnoty. Její vývoj u pěti distributorů ukazuje následující graf.
Zdroj: distribuční společnosti, Patria Finance
Z grafu je patrné, že rozdíly v ziskovosti jednotlivých distributorů jsou relativně velmi výrazné. Tato ziskovost je ovlivněna průměrnou nákupní cenou elektřiny, za kterou ji distributoři získávají od výrobců (od ČEZ, ostatních distributorů nebo z dovozu), a průměrnou cenou, za kterou tuto elektřinu dodají koncovým zákazníkům. Tyto prodejní ceny mohou být vedle absolutní výše jednotlivých tarifů ovlivněny řadou dalších faktorů v oblasti struktury spotřeby elektrické energie, např. poměrem spotřeby ve špičce a mimo ní, poměrem maloodběratelů a velkoodběratelů, poměrem vázaných a volných zákazníků.
Lze konstatovat, že výše marže na úrovni přidané hodnoty je určena úspěšností v oblasti obchodní politiky - nákupu elektřiny a jejím prodeji. Tato úspěšnost je dána jak schopností manažerů jednotlivých společností, tak externími podmínkami, ve kterých tyto operují.
Graf potvrzuje dobré výsledky Západočeské energetiky, která má sice nejmenší nominální tržby, ale její marže přesahuje marže všech zbývajících společností. V Q1 2002 dokonce její marže přesáhla 35 %, v letošním druhém pololetí 23,6 %. Naproti tomu nejnižší ziskovost na úrovni přidané hodnoty má nyní VČE, a to 13,5 %. Marže ostatních distributorů se pohybují mezi těmito krajními hodnotami.
Jitka Oppitzová, J.Soustružník
První díl série s názvem "Pololetní výsledky distributorů – významný faktor určující konsolidovaná čísla ČEZ (tržby)" naleznete ZDE.