Výraznou měrou do výsledků Českého Telecomu promlouvá Eurotel (konsolidován z 51 %).
Obecně můžeme konstatovat, že na téměř saturovaném domácím trhu mobilní telefonie se pozornost mobilních operátorů přesouvá od získávání nových zákazníků na udržení stávajících, nalézání nových zdrojů výnosů (např. MMS) a jiných způsobů maximalizace výnosu na stávajícího zákazníka, na optimalizaci provozních a investičních výdajů.
Co se týče pololetních výsledků Eurotelu, předpokládáme, že meziroční pokles BLARPU (průměrný celkový výnos na zákazníka) bude o něco větší než nárůst počtu zákazníků (tj. celkové výnosy meziročně mírně poklesnou), stabilní EBITDA marži na úrovni 50 % a mírný nárůst odpisů. Tyto tři faktory způsobí pokles čistého zisku v meziročním srovnání.
Nicméně status Eurotelu jako společnosti s velmi dobrou schopností generovat cash flow je zachován stále vysokou provozní ziskovostí, malou potřebou pracovního kapitálu (která je dána samozřejmě charakterem odvětví) a stabilním capexem (předpokládáme 17% tržeb na konci 2003).
Následující grafy sumarizují vývoj dvou hlavních ukazatelů z hlediska valuace – tržeb a EBITDA marže (první graf) a dva hlavní determinanty tržeb – počet zákazníků a průměrné výnosy na zákazníka (druhý graf):
Jiří Soustružník, J.Oppitzová
Komentář k očekávaným výsledkům Českého Telecomu naleznete ZDE
Komentář k očekávaným výsledkům ČEZu naleznete ZDE