Vláda by na dnešním jednání měla projednat mj. změny ve stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření podle návrhu ministerstva financí (viz níže)
Návrh novely je součástí připravované reformy veřejných financí. Konečná podoba tohoto návrhu představuje vyvážený komplex změn v tomto systému. Přes redukci státní podpory, kdy za deset let odhadujeme kumulované úspory až na cca 60 – 65 mld. Kč, nicméně s jejich náběhem až s jistým časovým posunem po roce 2005, by i tak z finančního hlediska mělo zůstat stavební spoření (vzhledem k nynější a očekávané úrovni úrokových sazeb) nadále natolik atraktivní (roční výnosnost přes 6 %), že by novela neměla vyvolat nestabilitu systému.
Především se jedná o následující změny v systému podpory stavebního spoření:
* Snížení procentní sazby státní podpory z 25 % na 15 % z ročně uspořené částky se současným zvýšením podporovaného maxima z 18 000 Kč na 20 000 Kč.
* Prodloužení 5leté vázací lhůty na 6 let.
* Poskytování státní podpory fyzickým osobám starším 15 let.
* Zrušení možnosti převodu uspořené částky přesahující 20 000 Kč v jednom roce do následujícího roku spoření z hlediska posuzování nároku účastníka na státní podporu.
Dále dochází ke změnám ve státní kontrole a v povolených činnostech stavební spořitelny, které by měly docílit rozšíření možností stavebních spořitelen v péči o peněžní prostředky účastníků stavebního spoření a v poskytovaných službách.
Tabulka č. 22: Objem státní podpory stavební v pasivním a aktivním scénáři
Rok / Objem státní podpory (v mld. Kč) |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Celkem |
bez změny zákona |
11,1 |
13,5 |
14,6 |
15,1 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
15,6 |
179,1 |
po novele zákona |
11,1 |
13,5 |
16,1 |
14,8 |
13,2 |
11,5 |
9,7 |
7,9 |
5,1 |
4,5 |
4,5 |
4,5 |
116,4 |
Odhady efektů |
0 |
0 |
+1,5 |
-0,3 |
-2,4 |
-4,1 |
-5,9 |
-7,7 |
-10,5 |
-11,1 |
-11,1 |
-11,1 |
-62,7 |
(zdroj: MF)