Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Medvěd je mrtev, trhy slaví

5.6.2003 14:20
Autor: 

Pokud se podíváme na poslední vývoj amerických akciových indexů, může se otázka v nadpisu zdát poněkud paradoxní. Investoři se konečně dočkali, medvědí trh je pravděpodobně mrtev díky kombinaci několika faktorů - konci války v Iráku, nízkým hypotéčním sazbám, rabatům a pobídkám ze strany výrobců a prodejců automobilů, daňovým úlevám a poklesu hodnoty dolaru proti ostatním měnám. Každý, kdo si dovolí vznést "medvědí" názor je okamžitě pranýřován.

Z pohledu technických analytiků je opravdu mědvědí trh "over". Index trhu Nasdaq posílil proti svému minimu v říjnu loňského roku o téměř 45%, Dow je +20% a širší S&P500 je o 25% silnější. Definice býčího trhu je tak z pohledu technických analytiků naplněna - indexy jsou o více jak 20% silnější v porovnání s minimálními hodnotami posledního cyklu. Stejný vývoj jsme však viděli např. v období okolo 11. září 2001 - mezi tímto datem a lednem 2002 indexy poskočily o více jak 20%, stejně jako na jaře 2001. Rozhodně se však nejednalo o začátek nového býčího trhu.

Pokud ale odhlédneme od názoru technických analytiků, mnoho se reálně v americké ekonomice nezměnilo. I když, možná ano, ale rozhodně to neodpovídá tak dramatickému růstu akciových indexů. Ano, úrokové sazby jsou na historicky nejnižších hodnotách - byly tam ale i loni a mnoho pozitivního se nestalo. Ano, zisky firem se začínají zlepšovat - jedině proto, že firmy masivně propouštějí nadbytečné zaměstnance a utlumují, resp. zavírají "okrajové" provozy. Je nepochybně pravdou, že pokles ceny amerického dolaru pomáhá domácím výrobcům, především exportním firmám. Bohužel ale také pomůže Číně, jejíž měna je na USD navázána. Která země nejvíce přispěla k americkému obchodnímu deficitu ? - Čína.

Názory se také různí na konečný a efektivní dopad plánu prezidenta G. Bushe na snižování daní. Nedá se přesně určit, jestli peníze "spadlé do klína" americkému spotřebiteli budou utraceny formou spotřeby, jestli za ně budou nakoupena reálná aktiva nebo akcie a dluhopisy. A nebo jestli je spotřebitel použije na umoření akumulovaného dluhu a úspory.

Velmi pravděpodobně se opakujeme, ale makroekonomická situace (i navzdory posledním pozitivním datům jako indexy ISM) neodpovídá valuaci některých akcií - právě naopak. Index Nasdaq 100 se nyní obchoduje s P/E 231.13 a dividendové výnosnosti 0.14. Širší index S&P 500 má poměr P/E na hranici 31.58 a dividendový výnos 1.64. Nejsem si jistý, jestli bych jako investor měl zájem platit 231.13 peněžních jednotek za jednu jednotku zisku při vědomí, že dividendový výnos dosahuje 0.14.

Petr Žabža


Váš názor
  • Pro nechápající
    6.6.2003 10:25

    Americká ekonomika je nejlepší na světě, americké firmy jsou nejdynamičtější a nejefektivnější na světě a američani jsou nejchytřejší na světě, takže čemu se divíte !!!
    Američan
    • yes yes yes
      6.6.2003 10:43

      yes yes yes yes yes yes yes...........yes ?
      miki
  • kde je logika ?
    6.6.2003 9:29

    Jak je možné, že je někdo ochoten koupi akcie v hodnotě cca 30 dolarů u firem, které jsou dlouhodobě ztrátové a o kterých se několik let stále dokola mluví v superlativech, jaký že to v sobě mají obrovský potenciál. Ale stále nic !
    Dáda
    • letadlo
      6.6.2003 10:13

      slyšela jsi dádo už něco o hře letadlo,tak to je oficiální legální verze
      miki
  • vzkaz pro býky
    5.6.2003 14:45

    ještě trochu oleje do ohně.....mám takový dojem, že hodně býků zapomíná, o čem to vlastně celé je. Srovnal bych to asi s jedním příkladem - jestliže pacient, který dostal chřipku a zároveň má zlomené obě ruce spolu nádory (tak se přežíral a opíjem během 90.let), tak ho aspirinem (snižováním sazeb a snižováním nákladů) za týden nevyléčíte. A o tom to je, ekonomika(pacient) má řadu nashromážděných problémů (pacient má zlomeniny a nádory) a to potrvá ještě pěknou řádku měsíců, než bude fit. Ti, co se chytí v tomto divokém růstu jako poslední, budou ti největší hlupáci. Takže hodně štěstí.....
    Ilja Muromec
    • naprosto zbytecne kecy,
      6.6.2003 12:13

      cele to je hlavne o tom, ze kazdy, kdo vstopi na akciovy trh, at to je kratkodoby spekulant, nebo dlouhodoby investor, cilem kazdeho je zisk a muze byt long nebo short (call nebo put). V jistem okamziku jeden prodava a druhy kupuje. Upozornovat byky na to, ze trh se muze otocit je k nicemu, to vsichni vi. Ale Vy jste MACHR, protoze jednou k tomu na urcitou dobu dojde a Vy jste to vedel. Pritom jste normalni blbecek, ktery vubec nevi o cem to je, jestli jste byl posledni dva mesice short, dobre Vam tak a neoblbujte tady s nakyma pacientama.
      Alan
      • re:
        6.6.2003 13:04

        První dvě věty jsou jako z odborné knihy pro investování na kapitálových trzích pro širokou veřejnost. Podle čeho soudíte, že VŠICHNI vědí, že se to otočí? To je trochu zpochybnitelné tvrzení, nemyslíte?. A co se týče shortu, na ten už se těším. Jeho doba se blíží. Takže doufám, že jste dostatečně bystrý na to, aby jste pochopil, že v shortu nejsem....Ne Machr vítezí, ale Nebojsa!
        Ilja Muromec
        • opet desne moudro,
          6.6.2003 13:30

          doba shortu se blizi...hahaha. At delate scalping, daytrading, ci investici, v kazdem pripade, kdyz titul nebo trh jde nahoru tak se doba shortu blizi a vsichni to vime, cena nestoupa linearne. Reknete, az vztoupite do pozice, ja si otevru asi long, at to tece ke mne...hahaha
          Alan
          • souhlas
            6.6.2003 13:56

            taky nemusím tyhle pseudo analitiky kteří sypou burzovním názvoslovím zrní kudy chodí a přitom si vše vyčetli někde z bloombergu nebo příruček,nijak je to vše jen hra bez Žádných pravidel
            miki
          • souhlas
            6.6.2003 13:56

            taky nemusím tyhle pseudo analitiky kteří sypou burzovním názvoslovím zrní kudy chodí a přitom si vše vyčetli někde z bloombergu nebo příruček,nijak je to vše jen hra bez Žádných pravidel
            miki
          • re:
            6.6.2003 13:42

            tak to mi nezbývá než těm, kteří všechno vědí pevné nervy a hodně štěstí....
            Ilja Muromec
            • Vidim, ze jste mene chapavy
              6.6.2003 14:19

              tak polopate: konstatovat, ze se trh otoci, jsou zbytecne kecy, kdyz nereknete KDY. Zabzovi se rust nezamlouva delsi dobu, ze je overbougth to sdeluje uz po nekolikate a trh jde porad nahoru.
              Alan
    • je to tak
      6.6.2003 7:15

      je to přesně tak a mimo jimé američtí investoři se chovají jako stádo dobytku,takže pozor až se stádo požene dolů
      miki
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data