komentář doplněn
Schodek státního rozpočtu se v květnu prohloubil na 74,6 mld. Kč z 64,4 mld. Kč na konci dubna a dosáhl téměř dvou třetin celoročně plánovaného schodku (114,9 mld. Kč). Rozpočtové příjmy v prvních pěti měsících dosáhly 253,2 mld. Kč (37% celoročního plnění), výdaje činily 327,7 mld. Kč (41% celoročního plnění).
Zatímco výdaje víceméně odpovídají alikvótě, příjmy za ní zaostávají o 32 mld. Kč. Přičteme-li tuto částku k deficitu, který by odpovídal tomuto ročnímu období (tj. pěti dvanáctinám schváleného celoročního deficitu = 48 mld. Kč), dostaneme se do blízkosti skutečného deficitu po pěti měsících. Nejvíce zaostává výběr daně z příjmu právnických osob, což je dáno daňovým kalendářem, a to ve dvou ohledech: záloha na daň se platí jednou za čtvrtletí a plátci daně využívající služby daňových poradců můžou podat daňové přiznání za loňský rok až do konce června. Na daňový kalendář ovšem nelze svést výpadek ve výši 4,5 mld. Kč u daně z přidané hodnoty a spotřebních daní. Nepříznivý vývoj v oblasti nepřímých daní naznačuje, že konečný schodek státního rozpočtu může překročit schválenou úroveň.
Na straně výdajů se podařilo udržet na úrovni příslušející prvním pěti měsícům roku, ovšem ani zde není sice bezproblémová. Předně došlo k mimořádnému zvýšení výdajů o 10,7 mld. Kč (za prohranou arbitráž se CME). Navíc již byly uhrazeny některé jednorázové výdaje (příspěvek stavebním spořitelnám). Pro celkový vývoj výdajů je ovšem důležité, že dochází k předstihu výdajů v oblasti sociálních politiky. Na dávky v nezaměstnanosti již padla skoro polovina celoročně plánované částky. Také objem prostředků na sociální dávky překračuje částku odpovídající konci května. Vláda ovšem ušetřila na investičních výdajích a platech státních zaměstnanců. Jenže právě v těchto oblastech dochází v závěru roku k výraznému zvýšení.
Dosavadní vývoj příjmů a výdajů státního rozpočtu podle našeho odhadu směřuje k celoročnímu schodku v intervalu 125 až 130 mld. Kč.(5,3% až 5,5% HDP).
David Marek