Pouhým pohledem na obrazovky informačních agentur se můžeme přesvědčit, že "nejvýnosnějším" indexem letošního roku je technologický Nasdaq Composite. Jeho "year-to-date" výnos dosahuje ohromujících 19.5% a pomalu začíná připomínat nejlepší doby technologického boomu konce devadesátých let (pro zvýšení dramatického efektu, na roční bázi index tímto tempem přinese investorovi 54.25%). Mnoho jednotlivců se tak začíná ptát, co se vlastně tak fundamentálního změnilo v technologickém sektoru, aby ospravedlnilo takovou expanzi ? V krátkosti, nic.
Zatímco analytici očekávají v sektoru polovodičů růst tržeb o více jak 10%, realita je poněkud jiná. Optimistické odhady nemohou zakrýt fakt, že v celém technologickém odvětví panuje převaha nabídky nad poptávkou, nemluvě o neschopnosti firem zvyšovat ceny a expandovat své ziskové marže. Polovodiče se sice stávají rychlejší a menší, otázkou však zůstává, jaká je po nich efektivní poptávka. Firmy se v mnoha případech na konci devadesátých let "přetechnizovaly" a teprve nyní se dostávají na reálnou úroveň využití svých informačních technologií.
Nejpalčivějším trendem posledních měsíců a let je však "komoditizace" informačních technologií. S tím, jak se odstranily bariéry vstupu do tohoto odvětví, mnoho výrobců z Asie zaplavilo trh stejně kvalitními, leč levnějšími komponenty. Jediným beneficientem tohoto vývoje tak bude spotřebitel a nikoliv výrobce. Ten bude nucen vyrábět a prodávat stále kvalitnější produkty za komparativně stále nižší ceny. Propad ziskových marží tak bude pokračovat - zářným příkladem je vývoj ceny mobilních telefonů. V situaci, kdy trh monopolizovala jména jako Nokia, Ericsson a Motorola se jednalo o výsostně profitabilní aktivitu. Jakmile však na trh vstoupili další výrobci (Philips, Siemens, Alcatel) a na Dálném východě vyrostla více než zdatná konkurence (Samsung, Sony) - marže zkolabovaly. Míra penetrace v Evropě přesahuje 60%, skoro každý v našem okolí je vlastníkem mobilního telefonu, a proto se nemůžeme divit, že průměrná prodejní cena se pohybuje okolo EUR100 !!
Nicméně, zpět k Nasdaqu. Jedním z nejspolehlivějších vodítek valuace tohoto trhu bude chování lidí, kteří jsou nejblíže interním informacím - managementu. V posledních několika týdnech se jak Michael Dell, CEO Dell Computer Corp., tak Steve Ballmer, CEO Microsoft Corp., nechali slyšet, že prodávají akcie svých společností, které mají v držení. Podle S. Ballmera proto, aby "diverzifikoval" svá aktiva. Chabá výmluva - investor nediverzifikuje aktiva, když je přesvědčen o pokračování růstu jejich ceny. Podle posledních propočtů, každý dolar vydaný managementy na nákup vlastních akcií je více než vyvážen USD24, které prodejci ze strany managementu za prodané akcie utrží. Jinými slovy - samotné managementy firem sází proti současnému růstu trhu. Kdo jiný než oni by měl mít lepší informace ?
Petr Žabža