komentář doplněn
Ministerstvo financí dnes zveřejnilo novou kompletní sadu makroekonomických prognóz. Již včera „prosákly“ do médií informace o snížení odhadu růstu české ekonomiky v letošním roce z 3,3% na 2,3%, o čemž jsme informovali v komentáři
Pesimismus na ministerstvu financí: odhad růstu české ekonomiky výrazně snížen. Dnešní kompletní sada projekcí potvrzuje pesimistický tón. S výjimkou inflace a zaměstnanosti zhoršili analytici ministerstva financí prognózy všech základních makroekonomických ukazatelů. Jako celek jsou čerstvé prognózy ministerstva financí realistické, snad až na odhad inflace v příštím roce. V následující tabulce naleznete přehled původních (v závorkách) a nových prognóz MF s našimi projekcemi.
|
Ministerstvo financí |
Patria Online |
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
HDP (růst; %) |
2,3 (3,3) |
3,0 (3,4) |
2,1 |
2,8 |
CPI (průměr; %) |
0,7 (1,6) |
2,9 (3,6) |
1,1 |
3,5 |
Míra nezaměstnanosti (průměr; %) |
10,0 (9,9) |
10,4 (10,0) |
10,0 |
10,1 |
Zaměstnanost (růst; %) |
0,6 (0,2) |
0,0 |
0,4 |
0,1 |
Běžný účet (% HDP |
-5,4 (-3,2) |
-5,6 (-3,4) |
-7,3 |
-6,9 |
Obchodní bilance (mld. Kč) |
-70 (-66) |
-75 (-70) |
-100 |
-110 |
Veřejné rozpočty * (% HDP) |
-6,2 (-5,9) |
- |
-7,0 |
-5,5 |
Veřejný dluh (% HDP) |
24,4 (24,1) |
- |
25,4 |
31,0 |
Mezinárodní měnový fond tento měsíc posunul oživení hospodářského růstu v zemích EU na příští rok. Podobný krok provedlo s odhady vývoje české ekonomiky ministerstvo financí ČR. Vzhledem k úzkým obchodním vazbám českého hospodářství a EU se nelze divit. Tento argument je explicitně uveden v dnešní zprávě MF. Podle našeho odhadu dosáhne negativní příspěvek zahraničního obchodu k růstu HDP až dvou procentních bodů. S MF se shodujeme také v odhadu stagnace či jen velmi nízkého růstu investiční aktivity.
Poněkud nejasný je odhad průměrné míry inflace v roce 2004. V prognóze MF je uvedeno, že administrativní cenová opatření by měla příští rok zvýšit inflaci o 2,2 procentního bodu. Dřívější prognóza hovořila o příspěvku ve výši 1,1 procentního bodu. Přesto byl odhad průměrné míry inflace snížen z 3,6% na 2,9%, což je o celý procentní bod méně, než odhadujeme my. ČNB, jejímž úkolem je ovlivňovat vývoj inflace, bohužel odhady průměrné míry inflace neposkytuje, nicméně z prognóz zveřejněných minulý čtvrtek se zdá, že odhady ČNB jsou významně odlišné. Není složité pokusit se odhad odhadu ČNB. Podle ČNB by se v dubnu příštího roku měla inflace pohybovat mezi 2,9-4,3% (střed: 3,6%), v říjnu 2004 mezi 3,9-5,3% (střed: 4,6%). Odhad průměrné míry inflace ČNB tedy patrně bude blízký 4,0%.
Zvýšení odhadu míry nezaměstnanosti je reakcí na zhoršené vyhlídky hospodářského růstu a pokračování strukturálních změn v české ekonomice. V příštím roce by se sice měla cyklická složka míra nezaměstnanosti snížit, patrně i nadále bude ovšem stoupat strukturální nezaměstnanost, o níž pojednávala naše analýza
Soumrak na trhu práce v ČR: vývoj strukturální nezaměstnanosti. Alespoň v našich projekcích tento faktor vystupuje. A jak se zdá, je i implicitním předpokladem projekcí ministerstva financí.
Projekce vnějších ekonomických vztahů ministerstvo financí sice zhoršilo, přesto zůstávají relativně příznivé. Naše projekce v této oblasti jsou ještě pesimističtější. Právě zde se patrně nachází důvod rozdílu mezi naším odhadem růstu HDP a prognózami MF v roce 2003 i 2004.
Pro analytiky ze soukromé sféry je nejcennější informací prognózy MF odhad vývoje veřejných financí. Odhad klíčového ukazatele, schodku veřejných rozpočtů bez čistých půjček a dotací transformačním institucím, byl zvýšen z 5,9% HDP na 6,2%. Důvodem je revize především snížení odhadu HDP, zvyšující hodnotu poměrových ukazatelů vztažených k HDP. Nicméně i absolutní údaje se mírně zhoršily. Odhad schodku veřejných rozpočtů po očištění o mimořádné příjmy i výdaje byl zvýšen ze 171 mld. Kč na 176 mld. Kč, neboť Státní fond životního prostředí převedl své loňské závazky do letošního roku. Je zajímavé, že se téměř nezměnila prognóza salda státního rozpočtu (-120 mld. Kč), ač se na straně výdajů státního rozpočtu nově objevila úhrada škody pro CME, o níž rozhodla arbitráž. Odhad vývoje veřejného dluhu je podobně neveselý, jako naše projekce. Škoda, že u tohoto ukazatele nezveřejňuje MF výhled do vzdálenější budoucnosti. Bez reformy veřejných rozpočtů, se totiž veřejný dluh může stát nejrychleji rostoucí ekonomickou statistikou v ČR.
David Marek