Český statistický úřad dnes zveřejnil výsledky průzkumu mezi domácnostmi a podniky provedeného v první polovině března. Souhrnný indikátor důvěry, stejně jako jeho dvě složky, dosáhl na vlas shodných hodnot jako v únorovém průzkumu. Celkový indikátor setrval na hodnotě +1 bod, kam vystoupal v únoru po lednovém propadu na -1 bod. Spotřebitelská důvěra nadále zůstává na -13 bodech, a vetší pesimismus domácností byl naposledy zaznamenán v prosinci 2000. Stagnace důvěry domácností je výsledkem očekávaného zlepšení celkové ekonomické situace i jejich finanční situace na straně jedné, a zvýšení nezaměstnanosti na straně druhé. O významu vývoje nezaměstnanosti pro očekávání domácností svědčí následující graf.
Vztah mezi indikátory spotřebitelské důvěry, indikátorem důvěry v obchodu a maloobchodními tržbami však není statisticky prokazatelný.
Bez pohybu zůstal také indikátor podnikatelské důvěry, neboť mírné zvýšení pesimismu ve stavebnictví (z -6 na -7 bodů) bylo kompenzováno zvýšením optimismu v obchodu (ze 17 na 18 bodů). V průmyslu indikátor důvěry setrvává na +4 bodech. Právě v průmyslu nám indikátor důvěra může společně s dalšími indiciemi (např. objemem vývozu průmyslového zboží) pomoci nastínit vývoj průmyslové produkce v nejbližších měsících. O těsnosti vztahu indikátoru důvěry v průmyslu a průmyslové produkce svědčí následující graf.
|
Tradiční pesimismus českých domácností (příslušný indikátor dosáhl od počátku měření pouze jednou kladné hodnoty) a stabilizace očekávání podnikatelů je ve srovnání s mnohaletými rekordy v pesimismu v zahraničních ekonomikách dobrou zprávou. Pesimismus se totiž vrátil nejen do USA, ale také do dvou největších ekonomik eurozóny: Německa a Francie. Americkou ekonomikou obchází negativní nálady spotřebitelů již čtvrtým měsícem. Indikátor společnosti The Conference Board klesl z listopadových 84,9 na 62,5 bodu v březnu, což představuje nejnižší hodnotu za posledních deset let. Obdobný ukazatel Michiganské univerzity klesl z 86,7 bodu v prosinci na 75 bodu v březnu (také desetileté minimum). Francouzští spotřebitelé stupňují svůj pesimismus již od května loňského roku. Tehdy indikátor spotřebitelské důvěry dosahoval -12 bodů. Do letošního února „vyšplhal“ již na -26 bodů, což představuje šestileté minimum. Indikátor důvěry francouzských podnikatelů propadl v březnu na 94 bodů z únorových 97 bodů. Ke dnu klesá také důvěra německých podnikatelů. Včera zveřejněný Ifo index v březnu klesl na 88,1 bodu z 88,9 bodu v únoru. Jednou z mála pozitivních zpráv posledních dnů zůstávají dnes zveřejněné výsledky průzkumu důvěry ve slovenském průmyslu. Indikátor důvěry průmyslových podniků našeho východního souseda s v březnu pokračoval v pozitivním trendu a zvýšil se z 1 bodu v únoru na 2 body.
David Marek