Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Trendy v internetovém bankovnictví v EU

Trendy v internetovém bankovnictví v EU

10.03.2003 15:50
Autor: 

Ačkoliv internetové bankovnictví v EU prochází obdobím silného růstu a tento trend by měl pokračovat i v příštích letech, stále slouží spíše k poskytování jednoduchých a standardizovaných služeb a produktů drobné klientele (jde např. o zřízení termínového účtu, investice do domácích investičních fondů či obchodování s cennými papíry). Růst zájmu klientů je významně podporován cenovou politikou bank, které se tak snaží přimět klienty provádět maximum základních transakcí nikoliv na pobočkách, ale přes elektronické bankovnictví. Ve srovnání s telefonickým bankovnictvím zůstává ale méně rozšířeným alternativním distribučním kanálem, naopak je jasně využívanější než GSM bankovnictví, u kterého existuje pouze omezený potenciál k růstu kvůli malému objemu transakcí, které vyžadují okamžitou realizaci (např. obchodování s akciemi).

Rozsah internetového bankovnictví ale zaostává za očekáváním některých bank, které přecenily jeho potenciál. Ukazuje se, že internetové bankovnictví vyžaduje vysoké investice a náklady na reklamu. Jeho rozvoj byl navíc postižen ekonomickým zpomalením v EU, což vedlo k pomalejšímu růstu počtu uživatelů. Důsledkem bylo opouštění projektů čisté internetových bank, jejichž důležitost je tak v současné době pouze minimální. Ze zemí EU např. žádná takováto banka neoperuje v Řecku, v Irsku a Finsku vznikly pouze v nedávné době (to ale neukazuje na rozsah použití internetového bankovnictví poskytovaného tradičními bankami v těchto zemích).

Doposud také není zřejmé, zda je internetové bankovnictví pro evropské banky finančně přínosné. To vyplývá ze skutečnosti, že banky prakticky nedokáží přiřadit provozní výnosy a náklady k jednotlivým distribučním kanálům. Internetové bankovnictví každopádně vede ke snižování nákladů, neboť má nižší nároky na počet zaměstnanců a na rozsah provozních prostor. Na druhou stranu rozjezd a prohlubování povědomí klientů o nových službách nutně vyžadují vysoké náklady, obzvlášť když se ukazuje, že klienti bank jsou poměrně konzervativní a k novým službám přecházejí pouze postupně. Cenová politika bank bývá navíc značně agresivní ve snaze získat maximum nových klientů, což se může odrazit i v poklesu celkových výnosů, pokud se nepotvrdí předpoklad vyššího objemu křížových prodejů, z kterých banky dosahují vyšší marže.

Skutečnost, že internetové bankovnictví přispívá ke zvyšování efektivnosti či poklesu nákladů bank se často dokládá na příkladu severských bank, kde alternativní distribuce dosáhla v Evropě největšího rozsahu. Následující graf ukazuje, že u finských a švédských bank je poměr počtu zaměstnanců a poboček na 1 000 klientů z evropského hlediska velmi nízký.

Za potenciální oblasti, do kterých se může internetové bankovnictví v EU v nejbližší době výrazněji rozšířit, se považuje tzv. systém elektronických plateb, tj. systém umožňující platby a fakturace firem přes internetové účty a tzv. komplexní účty, které kombinují přístup k vlastnímu účtu klienta u bank s širokou nabídkou finančních služeb nebankovních subjektů poskytovaných na různých internetových stránkách. Tyto služby se již v určité míře využívají v USA a nedávno se objevily ve Velké Británii či Irsku, ale kvůli řadě právních překážek se zatím výrazně nerozšířily a řada subjektů (firem i bank) zůstává k těmto novinkám skeptická. Především skandinávské a francouzské banky se v poslední době snaží nabídku internetových služeb rozšířit i na firemní klienty.

Jan Hájek
(článek čerpá z materiálů ECB)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.01.2025
17:30Dvě zajímavé teorie
16:57Index S&P500 útočí na historická maxima  
14:42Daňové změny kolem investic s rokem 2025: Časový test, prodeje, dividendy
13:54Jakub Blaha: Netflix přidal nejvíce uživatelů v historii  
12:16Člen rady ČNB Procházka očekává únorový pokles sazeb, delší výhled je ale nejasný
12:04Evropské trhy v dobrém rozmaru. Americká cla možná přijdou, ale ne hned  
11:30Průzkum: Velké německé podniky přesouvají kvůli nákladům výzkum do zahraničí
10:48Deloitte: České byty ve 3. čtvrtletí průměrně zdražily mezičtvrtletně o 2,3 pct
9:09Rozbřesk: Proč se rozevírají nůžky mezi měnovou politikou v USA a v Evropě?
8:54Netlflix zveřejnil výsledky, Trump představil Hvězdnou bránu. Evropa zahájí smíšeně  
8:44Trump představil Stargate, podle šéfa OpenAI jde o "nejdůležitější projekt této éry"
8:29Trump opět pohrozil zavedením nových cel na dovoz z EU
8:21Počet předplatitelů streamovací služby Netflix (+14 %) překonal 300 milionů
6:08FX Strategie: ECB sazby sníží, Fed nikoliv a nižší tuzemská inflace poslala korunu do defenzivy  
21.01.2025
17:30Ze zpráv a spekulací kolem Trumpovy politiky dnes těží hlavně malé firmy  
17:04Výjimečné průměry a návratnost akciového trhu
15:03Invesco: Aristotelův seznam – 10 nepravděpodobných, ale možných výsledků pro rok 2025
14:43Výroba aut loni v Česku stoupla o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů
14:23Důvěra investorů v německou ekonomiku klesla výrazněji, než se čekalo
13:25Goldman Sachs: Další růst trhu se musí spoléhat na zisky, výnosy dluhopisů by měly zamířit zase dolů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (12/24 Q4, Bef-mkt)
Alcoa Corp (12/24 Q4, Aft-mkt)
Discover Financial Services (12/24 Q4, Aft-mkt)
GE Vernova Inc (12/24 Q4, Bef-mkt)
Halliburton Co (12/24 Q4, Bef-mkt)
Kinder Morgan Inc (12/24 Q4, Aft-mkt)
Procter & Gamble Co/The (12/24 Q2, Bef-mkt)
Steel Dynamics Inc (12/24 Q4, Aft-mkt)
TE Connectivity PLC (12/24 Q1, Bef-mkt)
12:45Johnson & Johnson (12/24 Q4)
13:30Ally Financial Inc (12/24 Q4)