V jednom z našich nedávných článků o Českém Telecomu jsme upozornili na to, že jeho výsledky za rok 2002 byly oproti našemu očekávání negativně ovlivněny EBITDA marží ve Q4 2002. Její větší než očekávaný pokles ve čtvrtém čtvrtletí byl ovlivněn mimo jiné některými jednorázovými náklady a poklesem marže Eurotelu (to bylo ale již známo před zveřejněním konsolidovaných čísel). Komentář s názvem "Negativní výsledky Českého Telecomu hlavně díky EBITDA marži" naleznete
ZDE.
V prostředí rostoucího tlaku na tržby společnosti (tlak mobilní telefonie a alternativních operátorů, omezená možnost alternativních zdrojů příjmů) je přitom snaha o maximalizaci této marže jedním z hlavních způsobů, jak udržet zisky na stávající úrovni, či spíše maximálně zbrzdit jejich pokles (z pohledu cash flow je potom důležitá i maximální kontrola investičních nákladů). Je proto zajímavé se podívat na úroveň EBITDA marže u operátorů v sousedních zemích (TP S.A. v Polsku a Matav v Maďarsku), jak znázorňuje následující graf:
|
Je patrné, že za poslední dva roky je EBITDA marže Českého Telecomu soustavně a výrazně nad ziskovostí obou operátorů v sousedních zemích. Neexistuje přitom jediný a jednoznačný faktor, který by toto vysvětloval. Je to obecně výsledkem „pricing power“ operátorů (jak v provozování pevných linek, tak u mobilních služeb jejich dceřinných společností; a poměru tržeb z provozu fixních a mobilních linek), tak nákladové efektivnosti operátorů (optimalizace nákladů, počet linek na zaměstnance, stupeň technologické vybavenosti atd.). První z bodů je dále ovlivněn úrovní tarifů před otevřením trhu, přístupem regulátora, stupněm liberalizace trhu a agresivitou alternativních operátorů ve oblasti pevných linek a strukturou trhu a chováním operátorů v oblasti mobilní telekomunikace.
Důležitým faktorem ovlivňujícím ziskovost tržeb je optimalizace tarifů (paušál/tarif za provolanou minutu, počet volných minut atd.), která by měla operátorovi (jak fixnímu, tak mobilnímu) zajistit maximalizaci zisků (optimalizace na úrovni tarif/počet provolaných minut) a ochranu před konkurencí.
Jiří Soustružník