Je nepochybné, že holandský Ahold byl tématem, které bylo u "dlouhých" obědů a na golfových hřištích v minulém týdnu přetřásáno pravděpodobně nejvíce. Proč? Všechny důvody jsou vesměs známé, snad jenom pro připomenutí:
* v pondělí 24.2. ráno se objevila na agenturních obrazovkách informace, že Ahold je nucen revidovat své hospodářské výsledky za roky 2000 a 2001, auditor (Deloitte & Touche) suspenduje výsledky auditu za rok 2002
* CEO a CFO společnosti již nejsou zaměstnanci společnosti
* provozní výsledek za rok 2002 se sníží o USD 500 mil.
* jako hlavní viník je označována americká divize U.S. Foodservice, která účtovala "kreativně".
Krátce po tomto oznámení, které působilo na investory a obchodníky jako rozbuška, došlo k velmi bouřlivé reakci ceny akcie. Ta v pátek předchozího týdne uzavírala na ceně EUR 9.70, první indikace se po oznámení firmy dostaly v systému Instinet na EUR 7.0. Ostatní trhy již začaly normálně obchodovat, ale akcie Aholdu se stále neotevřely - první obchody proběhly až o necelé dvě hodiny po normálním začátku obchodního dne na ceně EUR 4.3. Po dalším zastavení obchodování díky nadměrnému prodejnímu tlaku tak akcie oslabila tento den nakonec o více jak 60% a uzavírala na ceně EUR 3.59.
Aby všem špatným zprávám nebyl konec, o den později se nechaly slyšet ratingové agentury jako Moody's, které snížily kreditní hodnocení firmy na úroveň "junk" - jinými slovy pod investiční supeň. V úterý tak Ahold přišel na ceně o dalších 8%, když v rámci dne oslaboval i o více jak 25%. Mnoho manažerů dluhopisových portfolií tak dostalo podobnou "studenou sprchu", jako jejich kolegové z akcií. Díky faktu, že dluhopisy již nemají investiční hodnocení, část z nich bude nucena své pozice prodat.
Proč však cena akcie reagovala tak, jak reagovala? Především proto, že od zástupce sektoru retailu se nečeká, že bude účtovat "kreativně". Tento sektor by měl vykazovat relativně stabilní vývoj hospodaření a jejich zisky by měly odrážet především trendy spotřebitelské poptávky, nikoliv kreativitu účetních. Jako druhý faktor je nutno přiznat, že skandál takového rozsahu Evropa nečekala a není na něj připravená. Až do nedávné minulosti byly problémy tohoto druhu omezeny především na americké společnosti, nyní je máme i na vlastním "hřišti". Není důležité, že jejich základ tkví v divizi U.S. Foodservice, Ahold je holandská společnost, obchodovaná v Amsterdamu.
Petr Žabža