Spotřebitelská důvěra měřená indexem organizace Conference Board ve Spojených státech opět poklesla. Zářijová hodnota indexu se snížila na 93,3 bodů ze srpnových 94,5 bodů. Pokles však nebyl tak strmý, jako očekával trh (92,3 b.). Spotřebitelská důvěra se bez korekce snižuje již od května, největší propad byl zaznamenán v červenci, nicméně míra poklesu se každým měsícem snižuje.
Za poklesem důvěry stojí zejména slabý trh práce a hrozba nezaměstnanosti – počet nových žádostí o práci je již několikátý týden po sobě vyšší než 400 tisíc. Vezmeme-li k tomu v úvahu vážnou situaci na Blízkém východě a vyostření vztahu USA a Iráku, je vlastně jen mírný meziměsíční pokles indexu příjemným překvapením. Právě decelerace míry poklesu indexu je jistým signálem možného oživení. Kromě toho, index byl v září tažen dolů hodnocením současné situace (88,5 b. vs. 94,5 bodů v srpnu), přičemž lidé jsou optimističtější ohledně budoucího vývoje 96,5 b. vs. 95,5 b. v srpnu).
Spotřebitelská důvěra je obvykle úzce korelována s maloobchodními tržbami a v případě USA to platí až na výjimky dvojnásob. Letošní rok je však takovou výjimkou, spotřebitelská důvěra klesá při rostoucích maloobchodních tržbách, které v srpnu rostly třetím měsícem v řadě. Soukromé výdaje firem a domácností tvoří dvě třetiny amerického HDP a pokles maloobchodních tržeb často stojí i za slabými výsledky akciových trhů (připomeňme například aktuální informace o nízkých tržbách od Wal –Mart nebo Lucent Technologies).
Radim Krejčí