Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Maloobchod v lednu: Vánoce přišly o měsíc později

Maloobchod v lednu: Vánoce přišly o měsíc později

17.3.2006 9:26
Autor: David Marek

komentář doplněn
Obrat v maloobchodním prodeji v lednu výrazně překvapil. Kde se vzalo, tu se vzalo meziroční zvýšení tržeb o 6,2 %. Pomohly tomu zejména prodeje automobilů a textilu. Dosavadní vývoj mezd a disponibilního důchodu nenaznačoval možnost výraznějšího zvýšení útrat domácností. Objem spotřebitelských úvěrů sice rychle roste, zároveň se ale loni mírně zvýšila míra úspor. Svou roli patrně sehrála klesající nezaměstnanost a rostoucí optimismus.

Zastavme se nejdříve u automobilů, oblíbeného tématu ekonomických komentářů všech žánrů. Tržby z prodeje a oprav automobilů meziročně stouply o 8,0 %. To je trochu záhada, neboť počet registrací nových osobních a lehkých užitkových vozů v lednu meziročně vzrostl pouze o 0,5 %. Nabízí se tři vysvětlení. Buď statistice u automobilů pomohl prodej ojetých automobilů, nebo to bude opravami, letošní zima není k řidičům příliš přívětivá, a poslední možností je, že v lednu se auta sice kupovala, ale registrovala často až v únoru. Minulý měsíc se totiž počet registrací meziročně zvýšil o 17,1 %.

Letošní pokles cen při zimním výprodeji oblečení a obuvi sice nebyl tak výrazný jako loni, chuť utrácet za šaty ale domácnosti nepřešla. Tržby prodejen s oblečením a obuví meziročně reálně stouply o 21,5 %.

Ve USA nebo Německu se pozorně sledují průzkumy názoru domácností na vývoj ekonomického situace. Z indikátorů důvěry nebo sentimentu se potom odvozuje chuť k utrácení a pravděpodobný vývoj maloobchodních tržeb. V ČR něco takového dlouho nemělo smysl. Statisticky nelze prokázat vztah mezi indikátorem spotřebitelské důvěry a maloobchodními tržbami. Přesto lednová data stojí za pozornost. Indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil na +2,5 bodu z prosincových -3,2 bodu a dosáhl nejvyšší hodnoty od doby, co se v ČR začal sledovat (leden 1998). Možná právě tento faktor pomohl lednovým tržbám v maloobchodu.

Oživení spotřebitelské poptávky může mít výrazný dopad na vývoj české ekonomiky. Excelentního růstu hrubého domácího produktu totiž bylo dosaženo při pomalém zvyšování spotřebních výdajů domácností. Pokud by se domácí poptávka přidala ke svižně rostoucímu vývozu, mohl by hrubý domácí produkt zařadit ještě vyšší rychlostní stupeň.

V letošním roce odhadujeme reálné zvýšení maloobchodních tržeb o 4,5-5,0 % po loňském růstu o 3,8 %.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data