Spojte názvy dvou největších výrobců hraček na americkém trhu Hasbro a Mattel a dostanete výraz „HazMat“, který znamená v žargonu americké policie hazardní materiál.
Investice do sektoru výrobců hraček může být v dnešní době, kterou ovládla éra iPodu a videoher taky hazardní tah. Loňský rok nebyl totiž pro výrobce hraček nikterak oslnivý a jejich tržby klesly o 4 %.
Kámen úrazu nalezneme v samotných dětech, které se dostaly do víru digitálního věku a výrobci klasických hraček jen z těžkým dechem dohání současný trend.
Krom toho rostoucí cena energií negativně ovlivňuje celkové zisky a někteří prodejci jako řetězec Toys „R“ zavírají část obchodů.
Děti stárnou rychleji. Děvčata si již nehrají s panenkou Barbie, která za posledních osm let nedoznala jakékoliv změny. Její pozici převzaly iPody a ostatní technologické přístroje a hry.
Americký trh hraček dosahuje ročních výnosů 23,10 mld. USD, ale tržby od roku 1999 kontinuálně klesají. Naopak na druhé straně tržby z prodejů videoher vzrostly o 52 % na 10,5 mld. v loňském roce.
V porovnání se společností Electronics Arts, která je v čele žebříčku prodejců software videoher, je v součtu tržní kapitalizace obou společností Mattel a Hasbro nižší. Z pohledu loňského roku se společnosti Hasbro dařilo více poté, co kontrakt se společností Marvel Entertainment na Hvězdné války epizoda III přinesl kýžený efekt po uvedení tohoto filmu do kin. Analytici, však upozorňují na velké riziko provázanosti posledního vývoje s klíčovým filmem.
Mattel se snaží vzkřísit zašlý lesk Barbie, ale dříve než v roce 2007 to nebude.
Oba výrobci nesmějí podcenit vývoj v Číně, která uvolnila tamní měnu a tím zvýšila náklady na výrobu obou výrobců, protože jejich výrobní kapacity jsou v Číně.
Nárůst cen ropy v loňském roce přinesl také růst cen materiálů, ze kterých jsou hračky vyráběny, a tak z tohoto pohledu se jeví rok 2006 pro oba výrobce opět velkým „oříškem“, který však popelka asi nerozlouskne.
Ať si Vaše děti rády hrají s tou či onou hračkou, Vy si raději s akciemi obou výrobců nezahrávejte.