Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Anketa: Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

1.3.2006 15:08
Autor: 

Do Česka možná brzy přijde velká investice Hyundai Motor - tím by opět narostla výroba automobilů v zemi. Výroba automobilů v ČR je ale již dnes vysoká, i když nedosahuje rekordních hodnot Slovenska. V ČR se vyrábí tradičně škodovky v Mladé Boleslavi, i když jde částečně o montáž dovezených dílů. Nedávno také do země přišla velká investice TPCA a automobilky Toyota, Peugeot a Citroën u Kolína začaly vyrábět své nejmenší modely. Zmínit lze také menší výrobce jako je například Tatra.

Výrazná snaha české vlády přilákat investici Hyundai znovu vyvolala pochybnosti o tom, zda není výrobců aut v ČR už přece jen moc. V této otázce proti sobě stojí dva hlavní argumenty, a to přínos automobilek pro ekonomiku a na druhé straně rizikovost výrazné váhy jednoho sektoru.

Přínos velkých továren na auta pro ekonomiku je evidentní. Sektor má výrazné zastoupení v tvorbě HDP, k růstu průmyslu přispívá asi z poloviny. Významný je také pozitivní vliv na zahraniční obchod. Třeba Škoda Auto je největším českým exportérem a je také suverénně největším zaměstnavatelem v regionu. Navíc jsou na ni napojeni další menší dodavatelé v ČR, což ekonomice přináší další příspěvky k HDP i pracovní místa. Přínos kolínské TPCA je menší vzhledem k menší produkci a menšímu příspěvku domácích výrobců komponentů, avšak jak produkce tak druhotné efekty na ekonomiku by měly do budoucna růst. Dalším impulsem by se pak stal příchod Hyundai. Z této stránky jsou tedy automobilky pro ČR jednoznačné plus.

Je tu však i druhá stránka. Přínos automobilek zmíněný výše je možný jen za klíčového předpokladu, že se udrží vysoká poptávka v sektoru. Nízká poptávka a silná konkurence z východu už vytlačila z trhu některé tradiční výrobce (Rover), do existenčních problémů se dostal gigant General Motors, světová pětka na trhu – DaimlerChrysler - se postupně vzpamatovává z problémů.

Dalším velmi důležitým předpokladem, aby továrny na automobily zůstaly pozitivem pro českou ekonomiku, je, aby v zemi zůstaly. Motivem k příchodu do země je blízkost trhů, levná pracovní síla, dobrá infrastruktura, investiční pobídky – aspoň co se týče těch nejvýznamnějších. Avšak poptávka na trzích je vrtkavá, pracovní síla postupně zdražuje, infrastruktura se zlepšuje i jinde a efekt úlev či dotací zahrnutých pod pojmem „investiční pobídky“ vyprchává. Když k tomu přičteme, že v jiných zemích je práce ještě levnější, pobídky stejně tak lákavé a poptávka zde roste, může se stát odchod automobilky jinam reálnou hrozbou.

Zmíněné nevýhody – kolísavost poptávky a možnost odchodu jinam – nejsou ničím specifickým jen pro automobilový sektor. Tyto rizikové faktory jsou obecné. Avšak problém spočívá v tom, že se česká ekonomika stává výrazně závislá na jediném sektoru. V případě problémů jednoho sektoru pak celé hospodářství utrpí výrazný šok. A tuto možnost nelze nijak marginalizovat. Zřejmě nás čeká doba, kdy budou do Evropy postupně silně expandovat čínské automobilky, které hlavně díky ceně ukrojí část trhu. A nelze asi čekat, že ze začátku budou hned stavět továrny přímo v Evropě (tak jako zmíněná Toyota nebo Hyundai). Hrozbou pro sektor jako celek je pak také drahá ropa.

Shrneme-li problematiku „automobilové ekonomiky“, dostáváme se k analogii s investicemi a investičním rozhodováním. Tak jako investor kombinuje investiční instrumenty s ohledem na požadovaný výnos a riziko, tak je i ekonomika portfoliem sektorů, které rovněž mají svůj výnos a riziko. Jak známo, riziko portfolia lze významně snížit diversifikací. V portfoliu ČR ale výrazně vyčnívá jeden sektor. Taková investiční strategie je samozřejmě také možná, odpovídá ale spíše spekulantovi, který sází na velký výnos v tomto sektoru. Zatím tato sázka vychází a automobilový sektor ČR přináší zisky. Rozumný spekulant si je však vědom, že sázka na jednu kartu s sebou nese významný nárůst rizika. Ví to i ČR?

Jaký je Váš názor na rozmach výroby automobilů v Česku? Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

Hlasování a diskuse k tématu probíhá ZDE


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.5.2018
14:19Víkendář: Po Američanech se čínskému tlaku začíná bránit i Evropa
10:50PŘIVÁDÍME: Nokia. Nová technologie a geopolitické obavy vytvářejí investiční příležitost
19.5.2018
14:37Víkendář: Jak vidí současnou americkou a globální realitu bývalý šéf CIA
10:07PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
18.5.2018
22:01Poklidný závěr týdne na amerických trzích
19:31Vrací se Marxova doba?
18:28PŘIVÁDÍME: Skanska. Stabilní akcie s lákavou dividendou
17:06František Kronus: Evropská dluhová krize II?
17:05Koruna zakončuje týden oslabením, euro nepotěšil italský vládní program  
17:00Prahu táhl dolů tabák. V USA září Bioblast Pharma  
16:29Technická analýza: Výnosy dolaru tlačí korunu dolů
15:47Akcionáři schválili v Kofole rekordní výplatu dividend
15:02Perly týdne: Ekonomika bude dál šlapat, Tesla bez 10 miliard dolarů ne
14:22V ospalé Praze lehce ční Philip Morris, červené Evropě by mohly pomoci pozitivně naladěné USA
14:15Applied Materials po rozpačitém výhledu drží divokou kartu (komentář analytika)  
13:48Reuters: Oživení půjček otevírá novou kapitolu pro maďarské banky
13:22Příští lídři Itálie. Dokážou ji vést? A co na to trhy?
12:08Čína má prý pro Trumpa návrhy, jak na zlepšení obchodní bilance
10:33Jak autoritářská vláda v Maďarsku vyhnala Sorose z Budapešti
10:30Italská vláda dohodnuta, ale euro se drží. Koruna koriguje ztráty  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data