Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Anketa: Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

1.3.2006 15:08
Autor: 

Do Česka možná brzy přijde velká investice Hyundai Motor - tím by opět narostla výroba automobilů v zemi. Výroba automobilů v ČR je ale již dnes vysoká, i když nedosahuje rekordních hodnot Slovenska. V ČR se vyrábí tradičně škodovky v Mladé Boleslavi, i když jde částečně o montáž dovezených dílů. Nedávno také do země přišla velká investice TPCA a automobilky Toyota, Peugeot a Citroën u Kolína začaly vyrábět své nejmenší modely. Zmínit lze také menší výrobce jako je například Tatra.

Výrazná snaha české vlády přilákat investici Hyundai znovu vyvolala pochybnosti o tom, zda není výrobců aut v ČR už přece jen moc. V této otázce proti sobě stojí dva hlavní argumenty, a to přínos automobilek pro ekonomiku a na druhé straně rizikovost výrazné váhy jednoho sektoru.

Přínos velkých továren na auta pro ekonomiku je evidentní. Sektor má výrazné zastoupení v tvorbě HDP, k růstu průmyslu přispívá asi z poloviny. Významný je také pozitivní vliv na zahraniční obchod. Třeba Škoda Auto je největším českým exportérem a je také suverénně největším zaměstnavatelem v regionu. Navíc jsou na ni napojeni další menší dodavatelé v ČR, což ekonomice přináší další příspěvky k HDP i pracovní místa. Přínos kolínské TPCA je menší vzhledem k menší produkci a menšímu příspěvku domácích výrobců komponentů, avšak jak produkce tak druhotné efekty na ekonomiku by měly do budoucna růst. Dalším impulsem by se pak stal příchod Hyundai. Z této stránky jsou tedy automobilky pro ČR jednoznačné plus.

Je tu však i druhá stránka. Přínos automobilek zmíněný výše je možný jen za klíčového předpokladu, že se udrží vysoká poptávka v sektoru. Nízká poptávka a silná konkurence z východu už vytlačila z trhu některé tradiční výrobce (Rover), do existenčních problémů se dostal gigant General Motors, světová pětka na trhu – DaimlerChrysler - se postupně vzpamatovává z problémů.

Dalším velmi důležitým předpokladem, aby továrny na automobily zůstaly pozitivem pro českou ekonomiku, je, aby v zemi zůstaly. Motivem k příchodu do země je blízkost trhů, levná pracovní síla, dobrá infrastruktura, investiční pobídky – aspoň co se týče těch nejvýznamnějších. Avšak poptávka na trzích je vrtkavá, pracovní síla postupně zdražuje, infrastruktura se zlepšuje i jinde a efekt úlev či dotací zahrnutých pod pojmem „investiční pobídky“ vyprchává. Když k tomu přičteme, že v jiných zemích je práce ještě levnější, pobídky stejně tak lákavé a poptávka zde roste, může se stát odchod automobilky jinam reálnou hrozbou.

Zmíněné nevýhody – kolísavost poptávky a možnost odchodu jinam – nejsou ničím specifickým jen pro automobilový sektor. Tyto rizikové faktory jsou obecné. Avšak problém spočívá v tom, že se česká ekonomika stává výrazně závislá na jediném sektoru. V případě problémů jednoho sektoru pak celé hospodářství utrpí výrazný šok. A tuto možnost nelze nijak marginalizovat. Zřejmě nás čeká doba, kdy budou do Evropy postupně silně expandovat čínské automobilky, které hlavně díky ceně ukrojí část trhu. A nelze asi čekat, že ze začátku budou hned stavět továrny přímo v Evropě (tak jako zmíněná Toyota nebo Hyundai). Hrozbou pro sektor jako celek je pak také drahá ropa.

Shrneme-li problematiku „automobilové ekonomiky“, dostáváme se k analogii s investicemi a investičním rozhodováním. Tak jako investor kombinuje investiční instrumenty s ohledem na požadovaný výnos a riziko, tak je i ekonomika portfoliem sektorů, které rovněž mají svůj výnos a riziko. Jak známo, riziko portfolia lze významně snížit diversifikací. V portfoliu ČR ale výrazně vyčnívá jeden sektor. Taková investiční strategie je samozřejmě také možná, odpovídá ale spíše spekulantovi, který sází na velký výnos v tomto sektoru. Zatím tato sázka vychází a automobilový sektor ČR přináší zisky. Rozumný spekulant si je však vědom, že sázka na jednu kartu s sebou nese významný nárůst rizika. Ví to i ČR?

Jaký je Váš názor na rozmach výroby automobilů v Česku? Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

Hlasování a diskuse k tématu probíhá ZDE


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  
9:28V areálu v Záluží hořelo, Unipetrol omezil provoz
9:13Rozbřesk: Inflace nahrává jen pomalému růstu sazeb, koruna postrádá jestřábí hlas

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data