Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

28.02.2006 13:32
Autor: 

Do Česka možná brzy přijde velká investice Hyundai Motor - tím by opět narostla výroba automobilů v zemi. Výroba automobilů v ČR je ale již dnes vysoká, i když nedosahuje rekordních hodnot Slovenska. V ČR se vyrábí tradičně škodovky v Mladé Boleslavi, i když jde částečně o montáž dovezených dílů. Nedávno také do země přišla velká investice TPCA a automobilky Toyota, Peugeot a Citroën u Kolína začaly vyrábět své nejmenší modely. Zmínit lze také menší výrobce jako je například Tatra.

Výrazná snaha české vlády přilákat investici Hyundai znovu vyvolala pochybnosti o tom, zda není výrobců aut v ČR už přece jen moc. V této otázce proti sobě stojí dva hlavní argumenty, a to přínos automobilek pro ekonomiku a na druhé straně rizikovost výrazné váhy jednoho sektoru.

Přínos velkých továren na auta pro ekonomiku je evidentní. Sektor má výrazné zastoupení v tvorbě HDP, k růstu průmyslu přispívá asi z poloviny. Významný je také pozitivní vliv na zahraniční obchod. Třeba Škoda Auto je největším českým exportérem a je také suverénně největším zaměstnavatelem v regionu. Navíc jsou na ni napojeni další menší dodavatelé v ČR, což ekonomice přináší další příspěvky k HDP i pracovní místa. Přínos kolínské TPCA je menší vzhledem k menší produkci a menšímu příspěvku domácích výrobců komponentů, avšak jak produkce tak druhotné efekty na ekonomiku by měly do budoucna růst. Dalším impulsem by se pak stal příchod Hyundai. Z této stránky jsou tedy automobilky pro ČR jednoznačné plus.

Je tu však i druhá stránka. Přínos automobilek zmíněný výše je možný jen za klíčového předpokladu, že se udrží vysoká poptávka v sektoru. Nízká poptávka a silná konkurence z východu už vytlačila z trhu některé tradiční výrobce (Rover), do existenčních problémů se dostal gigant General Motors, světová pětka na trhu – DaimlerChrysler - se postupně vzpamatovává z problémů.

Dalším velmi důležitým předpokladem, aby továrny na automobily zůstaly pozitivem pro českou ekonomiku, je, aby v zemi zůstaly. Motivem k příchodu do země je blízkost trhů, levná pracovní síla, dobrá infrastruktura, investiční pobídky – aspoň co se týče těch nejvýznamnějších. Avšak poptávka na trzích je vrtkavá, pracovní síla postupně zdražuje, infrastruktura se zlepšuje i jinde a efekt úlev či dotací zahrnutých pod pojmem „investiční pobídky“ vyprchává. Když k tomu přičteme, že v jiných zemích je práce ještě levnější, pobídky stejně tak lákavé a poptávka zde roste, může se stát odchod automobilky jinam reálnou hrozbou.

Zmíněné nevýhody – kolísavost poptávky a možnost odchodu jinam – nejsou ničím specifickým jen pro automobilový sektor. Tyto rizikové faktory jsou obecné. Avšak problém spočívá v tom, že se česká ekonomika stává výrazně závislá na jediném sektoru. V případě problémů jednoho sektoru pak celé hospodářství utrpí výrazný šok. A tuto možnost nelze nijak marginalizovat. Zřejmě nás čeká doba, kdy budou do Evropy postupně silně expandovat čínské automobilky, které hlavně díky ceně ukrojí část trhu. A nelze asi čekat, že ze začátku budou hned stavět továrny přímo v Evropě (tak jako zmíněná Toyota nebo Hyundai). Hrozbou pro sektor jako celek je pak také drahá ropa.

Shrneme-li problematiku „automobilové ekonomiky“, dostáváme se k analogii s investicemi a investičním rozhodováním. Tak jako investor kombinuje investiční instrumenty s ohledem na požadovaný výnos a riziko, tak je i ekonomika portfoliem sektorů, které rovněž mají svůj výnos a riziko. Jak známo, riziko portfolia lze významně snížit diversifikací. V portfoliu ČR ale výrazně vyčnívá jeden sektor. Taková investiční strategie je samozřejmě také možná, odpovídá ale spíše spekulantovi, který sází na velký výnos v tomto sektoru. Zatím tato sázka vychází a automobilový sektor ČR přináší zisky. Rozumný spekulant si je však vědom, že sázka na jednu kartu s sebou nese významný nárůst rizika. Ví to i ČR?

Jaký je Váš názor na rozmach výroby automobilů v Česku? Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

Hlasování a diskuse k tématu probíhá ZDE


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti
16:48Techy se zvedají, ale Wall Street se nedaří nahrazovat páteční ztráty  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů