Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

27.2.2006 16:43
Autor: 

Do Česka možná brzy přijde velká investice Hyundai Motor - tím by opět narostla výroba automobilů v zemi. Výroba automobilů v ČR je ale již dnes vysoká, i když nedosahuje rekordních hodnot Slovenska. V ČR se vyrábí tradičně škodovky v Mladé Boleslavi, i když jde částečně o montáž dovezených dílů. Nedávno také do země přišla velká investice TPCA a automobilky Toyota, Peugeot a Citroën u Kolína začaly vyrábět své nejmenší modely. Zmínit lze také menší výrobce jako je například Tatra.

Výrazná snaha české vlády přilákat investici Hyundai znovu vyvolala pochybnosti o tom, zda není výrobců aut v ČR už přece jen moc. V této otázce proti sobě stojí dva hlavní argumenty, a to přínos automobilek pro ekonomiku a na druhé straně rizikovost výrazné váhy jednoho sektoru.

Přínos velkých továren na auta pro ekonomiku je evidentní. Sektor má výrazné zastoupení v tvorbě HDP, k růstu průmyslu přispívá asi z poloviny. Významný je také pozitivní vliv na zahraniční obchod. Třeba Škoda Auto je největším českým exportérem a je také suverénně největším zaměstnavatelem v regionu. Navíc jsou na ni napojeni další menší dodavatelé v ČR, což ekonomice přináší další příspěvky k HDP i pracovní místa. Přínos kolínské TPCA je menší vzhledem k menší produkci a menšímu příspěvku domácích výrobců komponentů, avšak jak produkce tak druhotné efekty na ekonomiku by měly do budoucna růst. Dalším impulsem by se pak stal příchod Hyundai. Z této stránky jsou tedy automobilky pro ČR jednoznačné plus.

Je tu však i druhá stránka. Přínos automobilek zmíněný výše je možný jen za klíčového předpokladu, že se udrží vysoká poptávka v sektoru. Nízká poptávka a silná konkurence z východu už vytlačila z trhu některé tradiční výrobce (Rover), do existenčních problémů se dostal gigant General Motors, světová pětka na trhu – DaimlerChrysler - se postupně vzpamatovává z problémů.

Dalším velmi důležitým předpokladem, aby továrny na automobily zůstaly pozitivem pro českou ekonomiku, je, aby v zemi zůstaly. Motivem k příchodu do země je blízkost trhů, levná pracovní síla, dobrá infrastruktura, investiční pobídky – aspoň co se týče těch nejvýznamnějších. Avšak poptávka na trzích je vrtkavá, pracovní síla postupně zdražuje, infrastruktura se zlepšuje i jinde a efekt úlev či dotací zahrnutých pod pojmem „investiční pobídky“ vyprchává. Když k tomu přičteme, že v jiných zemích je práce ještě levnější, pobídky stejně tak lákavé a poptávka zde roste, může se stát odchod automobilky jinam reálnou hrozbou.

Zmíněné nevýhody – kolísavost poptávky a možnost odchodu jinam – nejsou ničím specifickým jen pro automobilový sektor. Tyto rizikové faktory jsou obecné. Avšak problém spočívá v tom, že se česká ekonomika stává výrazně závislá na jediném sektoru. V případě problémů jednoho sektoru pak celé hospodářství utrpí výrazný šok. A tuto možnost nelze nijak marginalizovat. Zřejmě nás čeká doba, kdy budou do Evropy postupně silně expandovat čínské automobilky, které hlavně díky ceně ukrojí část trhu. A nelze asi čekat, že ze začátku budou hned stavět továrny přímo v Evropě (tak jako zmíněná Toyota nebo Hyundai). Hrozbou pro sektor jako celek je pak také drahá ropa.

Shrneme-li problematiku „automobilové ekonomiky“, dostáváme se k analogii s investicemi a investičním rozhodováním. Tak jako investor kombinuje investiční instrumenty s ohledem na požadovaný výnos a riziko, tak je i ekonomika portfoliem sektorů, které rovněž mají svůj výnos a riziko. Jak známo, riziko portfolia lze významně snížit diversifikací. V portfoliu ČR ale výrazně vyčnívá jeden sektor. Taková investiční strategie je samozřejmě také možná, odpovídá ale spíše spekulantovi, který sází na velký výnos v tomto sektoru. Zatím tato sázka vychází a automobilový sektor ČR přináší zisky. Rozumný spekulant si je však vědom, že sázka na jednu kartu s sebou nese významný nárůst rizika. Ví to i ČR?

Jaký je Váš názor na rozmach výroby automobilů v Česku? Je dobře, že jsme automobilová velmoc?

Hlasování a diskuse k tématu probíhá ZDE


Váš názor
  • Ano, je to tak, souhlasím, ale ...
    28.2.2006 7:39

    Jsou jediným kritérie vlády při vytváření pobídek velikost investice, budoucí obrat a export, počet nových pracovních míst nebo existují určitý nefinanční preference jako je sektorová diverzifikace (preferované obory) či výše přidané hodnoty. Existuje něco jako státní ekonomická strategie, která formuluje hlavní preferované směry ekonomické rozvoje jejiž koncepcím následně odpovídájí kroky a postupy vlády v koordinaci s centrální bankou. Nebo ekonomická politika vlády je čiště řízena okamžitou situací a snahou udržet a získat voliče. Pokud je zde uveden příměr s diverzifikací investic, pak by zde měl být příměr strategického směrování podniku se strategickým směrováním státu např. v ekonomické ale i dalších oblastech, kterému se přizpůsobují kroky jednotlivých státních institucí a to v delším než jen 4 letém volebním období.
    Martin
  • ANO či ne ?!
    27.2.2006 17:16

    Trochu mě zarazil tento článek který není od autora podepsán. Že by se autor za názory v něm uváděné styděl ??? Jinak, komentář je laděn vyloženě negativisticky, nevidím v něm žádné základní a objektivní srovnání. Přece, když jsou kvalitně uzavřené smlouvy s investorem tak naše republika na tom nemůže prodělat. A to přemýšlým pouze nad zásadní otázkou, mít či nemím závod v ČR ? Samozřejmě že je výhodnější mít takovýto velký výrobní závod v ČR !
    • Negativní nebo pozitivní
      27.2.2006 21:00

      Článek vypadá negativně, ale pokud se nad tím zamyslíte, možná ho i pochopíte. Aktuálně VW bude redukovat zaměstnance o několik 10 tisíc- zejména v Německu. Je to nasnadě-může vyrábět jinde, levněji. Analogie -TPCA a Hundai vyrobí dostatečně aut na to, aby se zaplatili investie do továren + jistý zisk, připusťme, že se tak stane v cca stejnou dobu , přijde do Evropy levný čínský dovoz. Co se asi stane? Zmíněné automobilky zavřou továrny a přesunou je na Ukrajinu, protože to bude levnější než měnit technologii a živit české dělníky. Dodaovatelé to taky zavřou. Tím pádem je v Kolíně a okolí 10-15tis nezaměstnaných, to samé se vytvoří na Moravě. Jediný kdo tu z nostalgie zůstane bude Škoda a ta bude ještě vyrábět luxusnější modely, zbytek se bude montovat někde v Rumunsku. To všechno se může stát možná za 10, možná za 15 let a nebo taky dříve vizLG Phillips. Do toho může být ropný šok, ptačí chřipka atd. Proto by bylo lepší, pokud by nebyla taková váha jednoho odvětví v rámci ekonomiky. A to ještě zanedbávám, že koncentrace jednoho sektoru tlačí ceny práce nahoru, protože chybí kvalifikovaní zaměstanaci a tak se investice stává méně výnosnou takže hurá na Ukrajinu. Článek tedy vyznívá negativně, protože varuje před problémy.
      Daniel Šenolt
      • ovsem pokud ???
        28.2.2006 8:37

        To by mohlo nastat v normalni zemi,ale v CR to nehrozi.Prestarla populace vetsinou lidi co nic neumi bude znovu volit CSSD a ta se postara aby v nejhorsim tyto obri zahranicni podniky nemusely platit socialni ani nemocenske za sve zamestnance,prodlouzi temto firmam danove prazdniny.A problem je vyresen.Tak idealni podminky nenabidne ani Ukrajina a ani nikdo jiny na svete.CSSD to jsou totiz hlavicky.Vzdyt si vemte jak vyresili nezamestnanost.Zjistili ze ubytek pracovnich mist je tak masivni,ze ho nenahradi ani firmy s pobidkama a tak vymysleli 200 000 urednickych mist a je po problemu.Vazeni mate se hodne co ucit.CSSD je porad nekolik kroku pred vami.
        dodo
      • přesně
        28.2.2006 5:49

        K této analýze můžu pouze dodat-naprosto přesné!!!
        pekbit
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y