Komentář doplněn
Stavební výroba se v prosinci meziročně zvýšila o 8,6 % po růstu o 6,6 % v listopadu. O zvýšení objemu stavebních prací se v závěru roku postaralo výhradně inženýrské stavitelství. Za celý loňský rok zaznamenalo stavebnictví růst produkce o 4,2 % po zvýšení o 9,7 % v roce 2004. Motorem stavební výroby se loni staly především státní zakázky a trvající růst poptávky po novém bydlení.
Objem prací v pozemním stavitelství se v prosinci meziročně zvýšil pouze o 0,1 % a celkové stavební statistiky tak musely zachraňovat inženýrské stavby, kde se výroba zvýšila o 24,5 %. Podobná byla situace v celém loňském roce. Ten byl z pohledu stavebnictví především rokem výstavby dálnic. Do výstavby dopravních infrastruktury bylo loni investováno nejvíce v historii. Součet investic Státního fondu dopravní infrastruktury, dotací z fondů EU a půjček přesáhl 70 miliard korun. Jen ve zkratce stavělo se na dálnicích D1, D3, D5, D8 a D11.
Ze statistik stavebních povolení, zahájených, rozestavěných a dokončených bytů lze usuzovat, že se loni dařilo i bytové výstavbě. Zde se stavebnímu sektoru dostalo podpory nízkými úrokovými sazbami a státní podporou hypoték a stavebního spoření. Svou roli hraje také změna populace, kdy si bydlení pořizují silné ročníky z poloviny 70. let minulého století.
Zaměstnanost ve stavebním sektoru loni stoupla o 4,9 % (6.700 osob). Průměrná mzda se zvýšila o 3,7 % (reálně 1,8 %) na 18.874 korun. Jednotkové mzdové náklady se podle našeho odhadu snížily zhruba o 4,0 %.
V letošním roce by měly stavební výrobu podporovat stejné faktory jako loni. Zdá se, že úrokové sazby vydrží na nízké úrovni déle, než se čekalo, a ze strany veřejných zakázek by mohla být podpora dokonce ještě intenzivnější. SFDI by podle schváleného rozpočtu měl mít v letošním roce k dispozici 55 miliard korun, tedy o deset miliard víc než letos. Problémy s financováním by mohly přijít v roce 2007, nebudou-li k dispozici další příjmy z privatizace.