Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Googlemánie… dobrý reklamní nebo matematický trik?

30.1.2006 12:23
Autor: Roman Koděra, Patria Finance

Jak možná většina z vás neví, je název „Google“ matematický vtip. Jeden zahálčivý profesor jej vykonstruoval jako číslo jedna, za které napsal 100 nul. Společnost Google Inc. použila tento „vtip“, aby dokázala, že na jejím internetovém prohlížeči naleznete nekonečné množství informaci z celého světa

Co by mohlo být vtipnějšího z pohledu matematika, než založit společnost Google a jako její sídlo zvolit místo s výstižným názvem Googleplex? ( což je v matematické řeči číslo 1 následováno počtem google nul). Otázka zní, je samotný Google větší vtip, než jeho název? Může to být jen matematický vtip, nebo také vtip investiční.

Existuje jedno staré přísloví, které říká, že 50 centů z každého dolaru, jenž byl investován do reklamy jsou vyhozené peníze. Vrcholoví manažeři si proto lámou hlavu, kterých padesát centů to je, zda-li těch prvních, nebo až ty zbylé. Jednou jsou reklamy v tištěné podobě, pak zase zasílány skrze jiná média až po kabelové televize a ti, jenž inzerují, nikdy přesně neví co se stane a čeho vlastně dosáhnou. Všichni se ptají kolik očí vidělo naši reklamu a kolik z těch, co ji vidělo, zauvažují nad nákupem námi inzerovaného produktu?

Z pohledu univerzálnosti byla vždy nejvíce využívána televize. Vzpomeňme jen horentní částky za reklamní spoty ve finále amerického fotbalu Super Bowl. Díky stovkám kabelových kanálů dostanete vaši reklamu před zraky potencionálních zákazníků během jedné minuty. Ale pořád nevíte kolik lidí opravdu vaše reklama zaujala.

Dnes již lze tuto otázku zodpovědět a dokonce můžete zjistit, jak vaše reklama zapůsobila. Jmenuje se to „proklik“ a je to dynamit. Proč? Protože chcete-li jako inzerent umístit vaší reklamu na stránku pro privilegované zákazníky Googlu, nebo si chcete zakoupit plochu na jedné z nezávislých webových stránek, na které se tato reklama dostane díky Googlu, pak za tento proklik pokaždé zaplatíte.

Standardní smlouva mezi Googlem a jejich zákazníky zahrnuje platbu za proklik a sazba se určuje v aukci. Nejvyšší cena dostává nejlepší místo. Minimum je 1 cent.

Ale kdo vlastně kliká? Jsou to legitimní zákazníci Googlu? Již několik let se řeší otázka „klikacího“ pirátství. Uveďme jednoduchý příklad. Víte že vaše konkurence platí za proklik, tak klikáte a tím zvyšujete její náklady aniž by se její investice vracela v podobě prodaného zboží. Jednoduše najmete lidi, které budete platit za to, že klikají, ale nic nekupují.

Google se brání tomuto názoru a tvrdí, že provádí analýzy, které vedou v případě zjištění nastíněného problému k vracení části peněz zpět inzerentovi. Nicméně prozatím nebyla žádná z těchto analýz zveřejněna a tudíž neexistuje srovnání.

Těchto pár spekulantů, kteří nejsou obdivovateli Googlu, má svůj scénář a tvrdí, že těch, kteří zneužívají prokliků je více než těch, kteří celý systém chrání. Náklady na reklamu se zvyšují, tím dělají alternativní media více atraktivními. Google musí snížit cenu, výnosy za proklik klesají a proto klikejme… Google už není růstovou akcií a její "zázračné" budoucí zisky mizí .

Jediný problém celé této teze je závislost na tom, že existuje idea zneužití „prokliku“. Stejně jako je nebezpečné motto „Google is Click truth“. Nejvíce prodávaný bod prezentace společnosti Google. Inzerent si podle tohoto sloganu může ověřit, který proklik povede k vyšším tržbám, ale na straně druhé je to velký hazard, protože stejně tak mohou zjistit pravý opak a tím v přeneseném slova smyslu nevyhodit zbytečně již jednou zmiňovaných 50 centů z každého dolaru investovaného do reklamy.

Tento fakt zřejmě nezpůsobí konec společnosti Google na reklamním trhu, ale mohl by vést ke změně, kterou odstartovala sama společnost Google, když začala nutit televizi, noviny a ostatní magazíny ke změně.

Na závěr snad jen poslední zamyšlení. Donucen ke změně může Google klopýtnout . Ve světě akcií, trhu plného spekulací, se akcie společnosti Google prodávají za několikanásobek budoucích zisků a peněžních toků, které znamenají nemožný růst, a to je již samo o sobě „tikající bombou“, u které nikdo neví kdy vybouchne a jak velké škody na trhu způsobí. Pokud se vrátíme zpět na matematické pole, pak nezapomeňte číslo 1 a sto nul.


Váš názor
  • Už se stalo...
    1.2.2006 13:28

    Jedna bomba už vybuchla, hodnota akcií Google včera poklesla o cca 20 %.
    oddTom
  • test
    31.1.2006 23:28

    member's don't
    pazneht
  • apostrof
    31.1.2006 12:46

    '
    Test
  • Neda se vkladat anglicky text
    30.1.2006 17:25

    Neda se vkladat anglicky text, protoze system na vlozeni jednoduche uvozovky reaguje blabolem o aktualizaci databaze.
    pazneht
  • g
    30.1.2006 17:23

    "
    s
  • proc google a ne googol ?
    30.1.2006 17:22

    Unable to interest the major portal players of the day, Larry and Sergey decided to make a go of it on their own. All they needed was a little cash to move out of the dorm - and to pay off the credit cards they had maxed out buying a terabyte of memory. So they wrote up a business plan, put their Ph.D. plans on hold, and went looking for an angel investor. Their first visit was with a friend of a faculty member. Andy Bechtolsheim, one of the founders of Sun Microsystems, was used to taking the long view. One look at their demo and he knew Google had potential - a lot of potential. But though his interest had been piqued, he was pressed for time. As Sergey tells it, We met him very early one morning on the porch of a Stanford faculty members home in Palo Alto. We gave him a quick demo. He had to run off somewhere, so he said, Instead of us discussing all the details, why dont I just write you a check? It was made out to Google Inc. and was for USD 100,000. The investment created a small dilemma. Since there was no legal entity known as Google Inc., there was no way to deposit the check. It sat in Larrys desk drawer for a couple of weeks while he and Sergey scrambled to set up a corporation and locate other funders among family, friends, and acquaintances. Ultimately they brought in a total initial investment of almost USD 1 million.
    pazneht
  • 30.1.2006 17:16

    dd
    dd
  • 30.1.2006 17:15

    dfdf
    dfd
  • upresneni
    30.1.2006 17:08

    What's a Google? "Googol" is the mathematical term for a 1 followed by 100 zeros. The term was coined by Milton Sirotta, nephew of American mathematician Edward Kasner, and was popularized in the book, "Mathematics and the Imagination" by Kasner and James Newman. Google's play on the term reflects the company's mission to organize the immense amount of information available on the web.
    pazneht
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data