Jak možná většina z vás neví, je název „Google“ matematický vtip. Jeden zahálčivý profesor jej vykonstruoval jako číslo jedna, za které napsal 100 nul. Společnost Google Inc. použila tento „vtip“, aby dokázala, že na jejím internetovém prohlížeči naleznete nekonečné množství informaci z celého světa
Co by mohlo být vtipnějšího z pohledu matematika, než založit společnost Google a jako její sídlo zvolit místo s výstižným názvem Googleplex? ( což je v matematické řeči číslo 1 následováno počtem google nul). Otázka zní, je samotný Google větší vtip, než jeho název? Může to být jen matematický vtip, nebo také vtip investiční.
Existuje jedno staré přísloví, které říká, že 50 centů z každého dolaru, jenž byl investován do reklamy jsou vyhozené peníze. Vrcholoví manažeři si proto lámou hlavu, kterých padesát centů to je, zda-li těch prvních, nebo až ty zbylé. Jednou jsou reklamy v tištěné podobě, pak zase zasílány skrze jiná média až po kabelové televize a ti, jenž inzerují, nikdy přesně neví co se stane a čeho vlastně dosáhnou. Všichni se ptají kolik očí vidělo naši reklamu a kolik z těch, co ji vidělo, zauvažují nad nákupem námi inzerovaného produktu?
Z pohledu univerzálnosti byla vždy nejvíce využívána televize. Vzpomeňme jen horentní částky za reklamní spoty ve finále amerického fotbalu Super Bowl. Díky stovkám kabelových kanálů dostanete vaši reklamu před zraky potencionálních zákazníků během jedné minuty. Ale pořád nevíte kolik lidí opravdu vaše reklama zaujala.
Dnes již lze tuto otázku zodpovědět a dokonce můžete zjistit, jak vaše reklama zapůsobila. Jmenuje se to „proklik“ a je to dynamit. Proč? Protože chcete-li jako inzerent umístit vaší reklamu na stránku pro privilegované zákazníky Googlu, nebo si chcete zakoupit plochu na jedné z nezávislých webových stránek, na které se tato reklama dostane díky Googlu, pak za tento proklik pokaždé zaplatíte.
Standardní smlouva mezi Googlem a jejich zákazníky zahrnuje platbu za proklik a sazba se určuje v aukci. Nejvyšší cena dostává nejlepší místo. Minimum je 1 cent.
Ale kdo vlastně kliká? Jsou to legitimní zákazníci Googlu? Již několik let se řeší otázka „klikacího“ pirátství. Uveďme jednoduchý příklad. Víte že vaše konkurence platí za proklik, tak klikáte a tím zvyšujete její náklady aniž by se její investice vracela v podobě prodaného zboží. Jednoduše najmete lidi, které budete platit za to, že klikají, ale nic nekupují.
Google se brání tomuto názoru a tvrdí, že provádí analýzy, které vedou v případě zjištění nastíněného problému k vracení části peněz zpět inzerentovi. Nicméně prozatím nebyla žádná z těchto analýz zveřejněna a tudíž neexistuje srovnání.
Těchto pár spekulantů, kteří nejsou obdivovateli Googlu, má svůj scénář a tvrdí, že těch, kteří zneužívají prokliků je více než těch, kteří celý systém chrání. Náklady na reklamu se zvyšují, tím dělají alternativní media více atraktivními. Google musí snížit cenu, výnosy za proklik klesají a proto klikejme… Google už není růstovou akcií a její "zázračné" budoucí zisky mizí .
Jediný problém celé této teze je závislost na tom, že existuje idea zneužití „prokliku“. Stejně jako je nebezpečné motto „Google is Click truth“. Nejvíce prodávaný bod prezentace společnosti Google. Inzerent si podle tohoto sloganu může ověřit, který proklik povede k vyšším tržbám, ale na straně druhé je to velký hazard, protože stejně tak mohou zjistit pravý opak a tím v přeneseném slova smyslu nevyhodit zbytečně již jednou zmiňovaných 50 centů z každého dolaru investovaného do reklamy.
Tento fakt zřejmě nezpůsobí konec společnosti Google na reklamním trhu, ale mohl by vést ke změně, kterou odstartovala sama společnost Google, když začala nutit televizi, noviny a ostatní magazíny ke změně.
Na závěr snad jen poslední zamyšlení. Donucen ke změně může Google klopýtnout . Ve světě akcií, trhu plného spekulací, se akcie společnosti Google prodávají za několikanásobek budoucích zisků a peněžních toků, které znamenají nemožný růst, a to je již samo o sobě „tikající bombou“, u které nikdo neví kdy vybouchne a jak velké škody na trhu způsobí. Pokud se vrátíme zpět na matematické pole, pak nezapomeňte číslo 1 a sto nul.