Pozornost začíná opět poutat vzedmutí cen ropy na světových trzích. V souvislosti se současným vývojem cen ropy mnohé napadne otázka, jak se tato skutečnost projeví na cenách pohonných hmot v České republice.
Cena ropy se v současnosti pohybuje na 26,70 USD/barel (BRENT). Americká "lehká" ropa, jež je kvalitnější, obsahuje menší množství síry, se prodává za 27,60 USD/barel. Méně kvalitní uralská ropa stojí zhruba 24,80 USD/barel. Nadále budeme hovořit o severomořském BRENTU, který ve svých databázích sleduje také Český statistický úřad. Je již naprosto zřejmé, že trend na ropném trhu se otočil. Zhruba od poloviny loňského roku až do jeho konce se cena ropy postupně sesouvala a průměrná prosincová cena jednoho barelu činila 19,13 USD. Americká ekonomika však překonala své ochlazení překvapivě rychle a OPEC se rozhodl ponechat přiškrcené kohoutky svých ropovodů. Odezvou této kombinace faktorů byl obrat ve vývoji cen ropy. V průběhu ledna a února se cena ropy plíživě vyšplhala opět nad 20 USD/barel. V březnu se k uvedeným dvěma faktorům přidala eskalace napětí na Blízkém východě. Izraelsko-palestinský konflikt a irácké výhrůžky vyhnaly ceny ropy do oblastí, kde se pohybovaly loni v červnu, tj. nad 26 USD/barel. Vzhledem k tomu, že ukončení blízkovýchodního konfliktu je stále ve hvězdách a pravděpodobnost dalšího vzestupu celosvětové poptávky po ropě je vysoká, nelze výraznější korekci cen ropy očekávat. Úleva by snad mohla přijít v červnu, kdy bude jednat kartel OPEC o produkčních kvótách. Podle oficiálního mechanismu schváleného členy kartelu, by se produkce měla automaticky zvýšit, pokud měsíční průměrná cena koše OPECu překročí 28 USD/barel. Pro srovnání uveďme, že cena koše OPECu se pohybuje zhruba o dolar níže než cena BRENTu.
Důsledkem poklesu cen ropy a posílení koruny k dolaru bylo snížení dovozních cen ropy. Na konci loňského roku bylo možné dovážet ropu o 38% levněji než v polovině loňského roku. Díky tomu se ceny pohonných hmot snížily od června do prosince v průměru o 16%. Vzhledem k určitému zpoždění docházelo k poklesu cen pohonných hmot i v prvních dvou měsících letošního roku. V březnu se litr benzínu Natural 95 prodával v průměru za 23,50 Kč. Loni v červnu jsme museli zaplatit téměř 30 Kč. Levnější než letos v březnu byl benzín naposledy v červnu 1999.
A jak se bude vyvíjet cena benzínu v blízké budoucnosti? Pro odhadnutí ceny pohonných hmot můžeme použít dvě metody. První z nich je velmi jednoduchá. Stačí nalézt období, kdy se dovozní cena ropa pohybovala na podobné úrovni jako nyní, a zjištění jaké v té době byly ceny benzínu. Podobné dovozní ceny ropy lze nalézt loni v září. Maloobchodní cena Naturalu tehdy činila 28,60 Kč/litr. Stejné či podobné dovozní ceny byly také v lednu 2001 a únoru 2000, Natural tehdy stál 26,40 Kč/litr, resp. 26,10 Kč/litr. Výsledky nejsou jednoznačné, proto se pokusme jít na věc trochu sofistikovaněji.
Problém nepřesnosti předchozí metody je v maržích jednotlivých článků produkčního a distribučního řetězce. Velikost marže se liší podle toho, zda jsou ceny na vzestupu či na sestupu. V první části řetězce, rafinériích, se marže vyvíjí podle zásob a jejich doplňování. Proto je obvyklé, že rafinérie si může dovolit zdražovat až s určitým zpožděním, tj. poté, kdy je nucena doplňovat své zásoby ropy za vyšší cenu. V období vzestupu cen ropy se tedy snižuje rozdíl mezi cenami rafinérií a aktuálními cenami na trhu s ropou. V druhé části řetězce, distribuci, hraje důležitou úlohu konkurenční prostředí. V případě zvýšení cen, za které distribuční společnosti nakupují od rafinérií, brání proporcionálnímu zvýšení maloobchodních cen u benzínových čerpadel, konkurence. Výrazné zvýšení by mohlo znamenat významný pokles tržeb. Distribuční společnosti tak dočasně raději sníží své marže. Oba segmenty tedy částečně zadržují promítnutí nárůstu cen ropy do cen pohonných hmot. Tento vývoj marží potvrzuje také korelace mezi změnou cen ropy a změnou marží. Korelační koeficient je podle očekávání záporný (-0,4 pro posledních 30 měsíců).
Dalším důvodem, proč například desetiprocentní zvýšení ropy nevede k desetiprocentnímu růstu cen benzínu, je existence daní. V ČR je u pohonných hmot vybírána spotřební daň (u benzínu činí 10,84 Kč/litr) a daň z přidané hodnoty (22%).
Nyní můžeme provést rozklad maloobchodní ceny benzínu. Vezměme si za příklad průměrnou cenu Naturalu letos v březnu. Ta činila zhruba 23,50 Kč/litr. Barel BRENTu stál 23,54 USD, což je při kurzu 35,84 CZK/USD přibližně 844 Kč/barel. Jeden barel obsahuje 159 litrů. Z toho vyplývá, že litr surové ropy stál v březnu 5,30 Kč. Po přičtení daní se dostaneme na 21,30 Kč/litr. Součet marží jednotlivých částí produkčního a distribučního řetězce tedy činil 2,20 Kč/litr benzínu (tj. 9% z ceny).
Na konci března se cena Naturalu zvýšila v průměru na 24,25 Kč/litr. Pokud by se v průběhu dubna cena ropy dále nezvyšovala a setrvala na současné úrovni (26,80 USD/barel; meziměsíční zvýšení o 17%) a zastavilo se posilování koruny vůči dolaru, které částečně, ale jen velmi omezeně, kompenzuje zvýšení cen ropy, dovozní cena ropy by se zvýšila na 5,90 Kč/litr. Po započtení daní a zohlednění marží by se v průběhu dubna měla cena benzínu zvýšit o 0,70-0,80 Kč/litr. Na konci dubna by tak litr Naturalu měl v průměru stát 25 Kč/litr.
David Marek