Maloobchodní tržby vzrostly v únoru ve Spojených státech meziměsíčně o 0,3% (po lednovém poklesu o 0,3%). Trh se shodoval na údajích mírně příznivějších (0,9%). Tržby dosáhly 296,4 miliardy dolarů.
S vyloučením automobilů vzrostly tržby o 0,2% na 223,6 miliard USD po lednovém zvýšení o 1,2%. V tomto případě se analytici shodovali na meziměsíčním růstu o 0,5%.
Co se týká detailnější struktury výdajů, v únoru lidé utráceli více za automobily a zařízení domácností, výdaje za stavební materiály se snížily. Maloobchodní prodej zboží zahrnující obchodní domy a řetězce se zvýšil o 0,4%. Společnost Wall-Mart zaznamenala 10% růst v důsledku výrazných slev začátku roku. V restauracích utratili Američané o 0,2% méně.
V posledních měsících bylo utrácení Američanů překvapující, určité zklidnění bylo tedy možné očekávat. Až v současné době budou domácnosti čelit dopadům enormních nákupům z konce minulého roku. Splátky nízko úročených spotřebitelských úvěrů, které byly hojně využívány v rámci finančních plánů domácností, snižují současný nákupní potenciál.
Existuje řada faktorů podporujících domácí poptávku a tedy i optimismus ekonomů. Mohou jimi být: zaznamenané další rozšíření hypotečního financování, pokles míry nezaměstnanosti z lednových 5,6% na únorových 5,5% (pokles podruhé v řadě) a snižení daňové zátěže.
Domácí spotřeba, která tvoří 75% americké ekonomiky, se ve 4. čtvrtletí minulého roku meziročně zvýšila o 6%. Mezi ekonomy panuje optimismus týkající se domácí spotřeby. V prvním čtvrtletí letošního roku očekávají růst HDP o 2,6%, odhad se zlepšil z předpovědi 1,6% z minulého měsíce.
(Radim Krejčí)