Patria se od poloviny roku 1999 rozhodla poskytovat na svých internetových stránkách vlastní analýzy společností široké veřejnosti. Tento krok sebou přináší bohužel i reakce, které jsou občas, řekněme, překvapivé. Následující text proto osvětluje několik základních faktů, které se zdají být někdy ignorovány. Zdůrazňuji, že cílem článku je pomoci pochopit celý koncept tvorby a zveřejňování našich reportů tak, aby ti investoři, kteří naše analýzy studují s cílem vážně investovat své peníze, mohli tyto skutečnosti vzít do úvahy při svém rozhodování.
První a nejdůležitější věc, kterou je třeba si uvědomit, je to, že naše reporty jsou primárně určeny našim klientům. Převážná většina z nich (váženo fondy, kterými tito operují) jsou klienti institucionální. A tito:
- umějí a chtějí naše reporty správně a pozorně číst - jejich zaměstnanci mají ekonomické, či finanční vzdělání a hlavně zkušenosti s ohodnocováním firem, kapitálovými trhy atd.;
- s námi často intenzivně komunikují i mimo naše reporty, dochází k detailnímu vysvětlování našich úvah a závěrů (pokud to jde, snažíme se ovšem najít čas i pro investora, který není naším klientem a má zájem o pochopení logiky našich reportů).
- mají portfolio investic, které je v souladu s metodou ocenění použitou v našem reportu. Tato skutečnost je velmi důležitá - odhady hodnot akcií a cílových cen v našich analýzách nejsou odhady relevantní pro „hurá-investora“ s jednou, či několika akciemi (ten ale většinou neodpovídá ani prvním dvěma bodům). Jsou to odhady hodnot pro investory s dobře diverzifikovaným portfoliem (pokud nedokážete detailně vysvětlit proč, aktivní investování do akcí je pro Vás nevhodné, zvolte si indexový fond, nebo méně rizikovou investici).
Druhým důležitým faktem je to, že naše (a dovolím si tvrdit, že žádné) reporty se nedají pokládat za cosi absolutního tak, jak si je mnozí vysvětlují. Jsou pouze prezentací našeho názoru na danou problematiku a jeho konstruktivní kritika je vítána. Netřeba ovšem zdůrazňovat, že tento názor (ať již se týká odhadu hodnoty akcie, odhadu toho, jak se bude pohybovat její cena v určitém období atd.) je výsledkem detailních analýz a diskusí v rámci oddělení výzkumů.
Rád bych také zdůraznil, že aktuální pozice Patrie nebo jejích klientů v akciích hrají nulovou roli při tvorbě našich investičních doporučení. Mimo morálního aspektu je pro to i dobrý ekonomický důvod - konkurence a boj o klienty je velký, kvalita výzkumu a důvěryhodnost firmy je důležitou součástí tohoto boje. Ovlivňování doporučení aktuálními pozicemi by tak bylo velmi krátkozrakou strategií.
Doufám, že těm, kteří chtějí pochopit a správně interpretovat naše analýzy, pomůže tento krátký článek v jejich investičním rozhodování.
Jiří Soustružník