Rozšířená verze komentáře
Tržby v maloobchodě se v listopadu meziročně zvýšily o 6,6%, což je v souladu s prognózou Patrie (7,0%) i konsensem trhu (6,3%). V říjnu se maloobchodní tržby zvýšily o 7,2%. Podle předběžných indicií můžeme očekávat zachování rostoucího trendu spotřebitelské poptávky také v prosinci. Tržby v dopravě meziročně klesly o 1,4%, především díky letecké dopravě. V pohostinství a ubytování se tržby zvýšily o 0,5% a ve spojích dokonce o 16,3%.
Maloobchodní tržby rostou již 25 měsíců v řadě a prozatím nic nenaznačuje, že bychom se měli dočkat záporného čísla. O příznivé situaci v oblasti spotřebitelské poptávky svědčí také detailní informace. Růstu tržeb se těší všechny hlavní sortimentní skupiny. Tržby z prodeje a oprav automobilů se meziročně zvýšily o 7,4%. K růstu zájmu o automobily přispěly tři faktory: růst reálného disponibilního důchodu domácností, lepší dostupnost leasingu a úvěrů a stagnace cen automobilů (v listopadu se index cen motorových vozidel meziročně zvýšil o 0,7%). Rychlý pokles cen ropy následovaný zlevněním domácích distributorů pohonných hmot zvýšil zájem spotřebitelů o benzín a naftu. Tržby (ve stálých cenách) z prodeje pohonných hmot meziročně vzrostly o 10,8%. Není divu, pohonné hmoty bylo možné v listopadu pořídit o 10% levněji než o rok dříve. Tržby z prodeje potravin se meziročně zvýšily o 8,0%, tržby z prodeje nepotravinářského zboží o 4,3%. Rychlému růstu tržeb se těší také sektor maloobchodních prodejen se smíšeným zbožím s převahou potravin (8,8%), kde se nejzřetelněji projevuje efekt pokračující expanze maloobchodních řetězců.
Tržby v dopravě se snížily o 1,4%, když k poklesu došlo ve všech typech dopravních služeb. Hlavním příčinou je však pokles tržeb v letecké dopravě o 19,6%, kde se stále projevuje efekt obav z létání. Výrazně se snížily také tržby cestovních kanceláří (-28,3%).
Výstavní trofejí české ekonomiky jsou spoje a z nich především telekomunikační služby. Tržby ve spojích se meziročně zvýšily o 16,3%, když poštovní služby vykázaly reálné zvýšení tržeb o 6,9% a telekomunikační služby si připsaly k dobru 18% a na podobné úrovni se pohybuje průměrný růst tržeb v tomto odvětví v posledních třech letech.
Maloobchodní tržby si i nadále drží příznivý trend, který neindikuje hrozbu zpomalení růstu domácí poptávky, ale ani nepředstavuje natolik významnou akceleraci, abychom se mohli bát inflačních tlaků. Za celý loňský rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,3%. V letošním roce předpokládáme nárůst o 5% až 6%. Důvody tohoto výhledu jsou optimismus českých spotřebitelů, o němž svědčí indikátory důvěry, pokračování růstu reálných mezd a disponibilního důchodu domácností, stabilizace na trhu práce a nízké úrokové sazby, jež doprovází zvýšený zájem bank o drobné klienty. Z tohoto důvodu neočekávám, že by ČNB v blízké době pokračovala ve snižování úrokových sazeb.
David Marek