Prognózy ministerstva financí (MF) se příliš neliší od našich prognóz. Jak přesné a úspěšné budou prognózy MF budeme vědět až za rok, nicméně podle současných údajů a našich úvah soudíme, že prognózy MF jsou vcelku střízlivé. Mírně optimističtější jsme u prognózy růstu HDP, kde se domníváme, že růst investic bude o něco vyšší. Proto nám vychází prognózy růstu HDP na 3,3%, zatímco MF odhaduje 3,0%. Ostatní složky HDP odhaduje MF v zásadně podobně jako Patria.
Nejdůležitější na prognózách MF je, že evidentně počítá s prohlubováním "rizika dvou schodků", tj. schodku běžného účtu a schodku veřejných financí. Deficit obchodní bilance prognózuje MF naprosto stejně jako my, tj. na 140 mld. Kč v roce 2001, což by mělo vyústit ve schodek běžného účtu ve výši 2,6 mld. USD.
Alarmující je prognóza schodku veřejných financí, 9,5% (se započtením příjmů z privatizace 2,8%). Na tento problém upozorňujeme již delší dobu a naše prognózy jsou podobně pesimistické. Prognóza schodku veřejných financí bez privatizačních příjmů je třikrát vyšší než maastrichtské kritérium. Můžeme téměř s jistotou počítat s tím, že tento bod se stane kritikou Evropské komise a dalších mezinárodních institucí. A zcela oprávněně. Doporučovaná opatření se již pomalu stávají otřepanými frázemi, bez zásadní reformy celého systému, tj. příjmové i výdajové strany, se však obratu nedočkáme. Co se týče veřejných financí lze pozitivně hodnotit pouze to, že současné ministerstvo financí je transparentnější. Se schodky se mu však zápasit nedaří.
Za prohloubením schodku veřejných financí v letošním roce stojí do značné míry přesun ztráty Konsolidační banky z roku 1999. Ta měla být uhrazena loni. Letos by tak měla být uhrazena ztráta z let 1999 a 2000. Je však možné, že nakonec bude úhrada ztráty z roku 2000 opět přesunuta do dalšího roku a schodek veřejných financí tak bude nižší. Pokud by k tomu došlo, byl by schodek veřejných financí o 20 mld. Kč nižší a dosáhl by zhruba 1,8% HDP, po odečtení privatizačních příjmů zhruba 8,5%.
Do úvahy je navíc nutno vzít, že prognóza MF nepočítá s případnou úhradou záruk poskytnutých při prodeji IPB, což by představovalo další problém v sektoru veřejných financí. Navíc stále nevíme, jak se projeví záruky za úvěry v České spořitelně. Možné je, že podobné záruky dostane i nový majitel státního podílu v Komeční bance. Pokud bude aplikován pasivní scénář, můžeme počítat se schodky ve výši 5% až 8% HDP.