Ve Střednědobém fiskálním výhledu, který ve středu projednala vláda, se stále nepočítá s komplexním reformou především výdajové stránky veřejných rozpočtů, ač právě zde tkví jádro problému. Podle navrhovaných opatření je patrná snaha přesunout zátěž na bedra občanů, ať již v podobě zvýšení nepřímých daní nebo zvýšení daní z příjmů fyzických osob. Fiskální výhled také počítá s restrikcí nemandatorních výdajů. Není obtížné si domyslet, že mezi prvními by přišly na řadu investiční výdaje, což vzhledem k nutnosti zlepšení infrastruktury ČR není rozhodně žádoucí. Restrikce ostatních nemandatorních výdajů by mohla přinést problémy ve fungování státní správy.
Navrhovanými opatřeními se problém prohlubujícího se schodku veřejných financí pouze dočasně oddaluje. Vláda stále nenašla odvahu k reformě důchodového systému, jež by reflektovala demografické změny v České republice. Reforma důchodového systému, která by vedla k zastavení růstu mandatorních výdajů, je základním kamenem, bez něhož nebude konsolidace veřejných financí úspěšná.
Navrhované korekce v podobě zvýšení daňového zatížení by mohly negativně ovlivnit hospodářský růst v následujících letech. O reálné konvergenci české ekonomiky k zemím Evropské unie si ovšem potom „můžeme nechat pouze zdát“. K úspěšné reformě veřejných financí jsou nutné zásadní úpravy jak na straně výdajů tak na straně příjmů. S reformou mandatorních výdajů by se však mělo začít co nejdříve.
(David Marek)